Handige social media hacks van PPC-goeroe Larry Kim

Ga op zoek naar de eenhoorns in je content, aldus de pay-per-click expert.

Larry Kim (Wordstream) sprak vorige week op , het congres dat DDMA en IAB jaarlijks organiseren (en met ruim 500 bezoekers helemaal uitverkocht).

Kim (in 2014 en 2014 benoemd tot invloedrijkste PPC-er ter wereld) focuste daarbij op social media. Social ads zijn volgens de razendsnel pratende (en slides-delende) Kim heerlijk schaalbare contentpromotie, waarbij het echter wel handig is een duidelijke strategie te volgen, wil je echt succes behalen met social content. Hij haalde daarbij graag eigen voorbeelden aan.

Content kun je laten vliegen door het te delen via social kanalen. Maar niet iedere posting verdient het om gedeeld te worden. Kim stelt voor om eerst kritisch te kijken naar wat wel en niet aanslaat: alleen de top 1 a 2 procent van je content mag bijvoorbeeld worden gedeeld op je Facebookpagina. Kim noemt deze content unicorns: het beste van het allerbeste. Het is de heilige taak van de marketeer om deze eenhoorns te identificeren uit de enorme berg contentcrap die gepubliceerd wordt.

Kansloze missie
Twitter is wat dat betreft een goede testcase: gaat een posting na een aantal tweets vliegen, kun je besluiten het door te plaatsen op Facebook.  En er pas daarna advertentiegeld aan te besteden. Het zomaar rondpompen en promoten van niet-populaire content is volgens hem bij voorbaat een kansloze missie.

Hoe weet je dat een tweet het goed doet op, bijvoorbeeld Twitter? Door resonantie: is er engagement rondom je tweet – wordt er geretweet, geliked, of geantwoord? Daarnaast moet een tweet relevant zijn, en nieuw. Twitter gaat immers om wat er nu gebeurt. Een hoge engagement betekent minder kosten per engagement.

Kim was altijd  tegen betaalde postings op Facebook (en social advertising an sich), maar is daar van terug gekomen. Zijn eigen postings leidden uiteindelijk tot een enorm bereik, mede dankzij social advertising. Zie zijn presentatie op slideshare voor alle overige social hacks:

 

De grootste take-away: analyseer welke content de meeste engagement creëert, geef deze content extra ruimte op andere kanalen en geef het een extra boost door er advertentiegeld aan te besteden. Wees relevant (zoek dat goed uit) en maak gebruik van targetingfeatures (denk aan devicegebruik- en demografics).

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie