Wat is de marketingstrategie van Spotify eigenlijk? Spotify stuurt de marketingstrategie voortdurend bij, want het bedrijf groeit razendsnel en nu al actief in in 32 landen.
Dettmeijer: ‘We zijn anders dan veel andere bedrijven. Want we verkopen toegang tot alle muziek in de wereld. En niet de muziek zelf.’
Om dit te kunnen is zeker in het begin het creëren van geloofwaardigheid het allerbelangrijkste, zegt Dettmeijer. Het draaide in het begin vooral om endorsement en word of mouth.
Nienke Dettmeijer - foto Maarten van Schaik
Ze geeft aan dat er drie relevante zaken waren in die eerste groeiperiode:
- Product is king – het product moet heel goed en betrouwbaar zijn
- Invite only - Dettmeijer: ‘Zo creëer je een aura van exclusiviteit, en kun je zorgen voor een uitbreiding van netwerk van supporters.’
- Co-branding. In 2008 begon Spotify, een jaar later had het al één miljoen gebruikers. Het is reeds verschillende samenwerkingen aangegaan, zoals in april 2012 met Coca-Cola. In Nederland kwam de doorbraak in naamsbekendheid in oktober 2012 met de partnership met KPN. Maar een jaar eerder, in 2011, sloeg Spotify zoals Dettmeijer zegt, een homerun in de grootste en lastigste muziekmarkt, de VS met de samenwerking met Facebook.
Dettmeijer: ‘Twee-drie miljard Spotify-items worden per maand op Facebook geplaatst. Dat was ook het moment dat de marketing anders moest worden aangepakt. We waren een beetje cupcakes versus spreadsheet: gezellig maar ook wel intimiderend: zoveel muziek, waar begin je?’
Spotify ging toen kijken naar zijn consumenten en mensen in het algemeen: hoe beleven wij muziek?
Dettmeijer: ‘De echte muziekliefhebbers weten Spotify wel te vinden. Maar je wilt ook de minder uitgesproken mensen bereiken. We hebben in kaart gebracht: wat doet muziek in je leven? Nou, muziek motiveert, zo kun je er fijn mee sporten, het legt relaties tussen mensen en plaatsen. Het is een manier om jezelf te uiten. Je creëert je identiteit aan de hand van muziek.’
Wat Spotify wil doen, is music moment napping: de juiste muziek voor elk moment. Dettmeijer: ‘Het gaat niet om technologie, de beste koptelefoon: het gaat om jouw ervaring met muziek.’
Marketing bij Spotify draait om drie kernprincipes:
Easy, personal en fun. Vooral het tweede principe wordt nu aangepakt. Zo geeft Spotify nu aanbevelingen op basis van de muziek waar je naar luistert. Dettmeijer: ‘Het is nu persoonlijker.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!