Geert van Kuyck (45) is niet langer de Chief Marketing Officer van Philips. Deze zomer heeft hij ‘vanwege persoonlijke omstandigheden’ de functie van wereldwijde marketingverantwoordelijke bij het concern beëindigd. Philips laat weten dat het nog niet weet of het een nieuwe CMO zal benoemen.
Van Kuyck blijft wel bij Philips, maar zal zich concentreren op de functie van business leider van DirectLife. Dat is een apparaatje voor in je broekzak dat aangeeft of je genoeg beweegt en online de mogelijkheid geeft om trainingsschema’s op te stellen en met anderen te overleggen over meer en beter bewegen. In de VS is het al op de markt en een redelijk succes. Europa volgt komende week.
Vooralsnog neemt de CMO van Philips Health tijdelijk de rol van voorzitter van de CMO Board (de vergadering van de CMO’s van de divisies plus adviserende leden) over. Dat is de in Amerika gevestigde Kristina Isakovich.
Van Kuyck zwaaide ook in Amsterdam de scepter over 60 mensen die zich op het hoofdkantoor bezig houden met marketing&communicatie. In de praktijk gaat het vooral over zaken als marketing intelligence, brand management, externe en interne communicatie, en public affairs. Ook de implementatie en bewaking van de Net Promoter Score hoort daarbij.
Dat hele stuk wordt nu overgenomen door André Manning (43), die de functie heeft van ad interim hoofd global marketing en communicatie. Manning werkt sinds 1995 bij Philips en heeft onder andere vier jaar in de VS gewerkt als communicatie-manager. Sinds 2009 zit hij weer in Amsterdam.
De Raad van Bestuur heeft vooralsnog geen nieuwe CMO aangewezen. Bovenstaande oplossing is een pragmatische. Men wil de komst van Frans van Houten, de nieuwe ceo en opvolger van Gerard Kleisterlee, afwachten. Van Houten begint 1 oktober, wordt 1 januari 2011 coo en als het meezit op 24 maart ceo (tijdens de algemene aandeelhoudersvergadering).
Eerder begon Andrea Ragnetti als eerste CMO van Philips. Hij kreeg ook een plek in de raad van bestuur. Maar moest die functie al snel combineren met het voorzitterschap van Philips DAP (de huishoudelijke- en scheerapparaten). Daarna schoof hij door als voorzitter van het nieuw gevormde Consumer Lifestyle (consumentenelectronica en DAP) en werd Van Kuyck de nieuwe CMO.
Van Kuyck stond wel een treedje lager dan Ragnetti, die het zeker in het begin niet makkelijk had als CMO.
Waarom Van Kuyck er mee op houdt als CMO is niet duidelijk, maar de functie lijkt niet makkelijk. De CMO zit voortdurend in het vliegtuig om in alle uithoeken het marketingevangelie te prediken, terwijl de macht en invloed vooral afhankelijk is van de eigen eigen overtuigingskracht en bevlogenheid. En de steun van het topmanagement.
Afgelopen juni was het laatste openbare optreden van Van Kuyck bij de uitreiking van de Marketeer of the Year 2010 Award, waar hij zich uitliet over het belang van b-t-b-marketing voor Philips.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!