Premium

Flitshandelaren Wall Street verdienen miljarden aan persberichten

Door één milliseconde voordeel.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het persbericht dood? Vergeet het maar, ze zijn miljarden waard.

Op Wall Street tenminste waar er een praktijk blijkt te zijn waarbij persdiensten hun persberichten milliseconden eerder verstrekken aan zogeheten high-frequency traders. Deze kunnen dit luttele tijdsvoordeel gebruiken om aandelen automatisch te verkopen of kopen om zo enorme winsten te maken. Volgens de procureur-generaal van het openbaar ministerie in New York, Eric Schneiderman, kan een basis-persbericht al miljoenen dollars waard zijn voor deze flitshandelaren.

Diepgaand onderzoek

Schneidermann houdt s een diepgaand onderzoek naar deze praktijken op Wall Street, waarbij elite-groepen handelaren vroegtijdige toegang krijgt tot de persinformatie. Zelfs een milliseconde tijdsvoordeel geeft de flitshandelaren enorme voordelen.

Sommige beurzen, waaronder de Nasdaq , staan het zelfs toe dat een koersgevoelig persbericht dat nabeurs verzonden moet worden, toch een ‘milliseconde’ voor de sluitingstijd van 16:00 uur beschikbaar wordt gesteld, zodat de flitshandelaren er nog net van kunnen profiteren voor de beurs daadwerkelijk sluit.

Dark pools

Het onderzoek van Schneidermann heeft er inmiddels toe geleid dat persdiensten Marketwired en Berkshire Hathaway Inc&;s Business Wire hgebben toegezegd te zullen stoppen met het verstrekken van deze directe feeds aan flitshandelaren. Ook PR Newswire heeft zich bij dit standpunt aangesloten, hoewel het zegt nog niet aan flitshandelaren te hebben geleverd.

Schneidermann voert inmiddels ook gesprekken  met beurzen en alternatieve handelsplatformen, de zogenaamde dark pools, om hervormingen te bespreken.

Eerder deze maand stuurde hij dagvaardingen om bij minstens zes zogeheten high frequency trading-bedrijven informatie op te vragen over hun relatie deze persdiensten.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie