Facebook gaat zich veel meer op jongvolwassenen richten, bevestigt directeur Mark Zuckerberg in gesprek met investeerders naar aanleiding van de derde kwartaalcijfers. Reden voor de koerswijziging is dat Facebook-diensten volgens Zuckerberg nog te weinig ontwikkeld zijn voor jongvolwassenen. In de afgelopen dagen berichtten Amerikaanse media ook over interne Facebook-documentatie, die duidelijk maakt dat het socialemediabedrijf jonge gebruikers verliest en verwacht dat deze trend aanhoudt.
Instagram heeft last van TikTok
De koerswijziging moet dat voorkomen of in ieder geval beperken. Zuckerberg spreekt tegenover investeerders van 'aanzienlijke veranderingen' in Instagram, dat meer gaat inzetten op het video-aspect en Reels een 'meer centraal onderdeel van de gebruikerservaring' maakt.
Instagram moet zo beter kunnen concurreren met TikTok, het sociale medium dat om video draait. TikTok heeft in relatief korte tijd de mijlpaal van één miljard maandelijkse gebruikers bereikt. Zuckerberg noemt TikTok tegenover investeerders 'één van de meest effectieve concurrenten die we ooit meegemaakt hebben.'
Facebook ziet jongvolwassenen vertrekken
Facebook gaat meer veranderingen doorvoeren, ook aan zijn eigen socialemediaplatform. Zuckerberg belooft later met meer informatie te komen over hoe Facebook jongvolwassenen aan boord wil houden. Gelekte interne documentatie via onder meer The Verge maakte eerder deze week duidelijk dat Facebook weet dat het jongere gebruikers kwijtraakt en de komende jaren blijft kwijtraken.
Afdelingen binnen Facebook onderzoeken daarom manieren om jongvolwassenen beter te kunnen bedienen. Een vacaturebank, aangepaste Facebook-groepen en (nieuws)overzichten gebaseerd op de stemming van de gebruiker zijn enkele ideeën waar Facebook serieus over heeft nagedacht, zo schrijft The Verge.
Facebooks advertentie-inkomsten schieten tekort
Voor Facebook is het belangrijk om jongeren de komende jaren te blijven bedienen omdat het anders een hele generatie misloopt. Een generatie die Facebook advertenties wil voorschotelen via zijn socialemediadiensten Facebook en Instagram. Advertenties zijn Facebooks belangrijkste bron van inkomsten.
In het derde kwartaal leverde de advertentietak 28 miljard dollar op. Dat is overigens één miljard dollar minder dan vooraf verwacht werd. Facebook wijt de lagere winst aan negatieve gevolgen van de coronapandemie, de wereldwijde economische situatie en een privacybesluit van Apple waardoor het voor adverteerders lastiger is geworden om het merendeel van de iPhone- en iPad-gebruikers nauwgezet te volgen.
Om minder afhankelijk te worden van advertentie-inkomsten, investeert Facebook fors in zijn relatief nieuwe metaverse-afdeling. Dit bedrijfsonderdeel moet 'de volgende generatie internet' worden en Facebook wil één van de belangrijkste partijen op dit gebied worden. Daarom maakte het bedrijf vanmorgen bekend alleen al dit jaar tien miljard dollar te investeren in zijn metaverse-tak.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!