Elektronicaketen Expert boekt klinkende overwinning: witgoedwinkel Outlet/Expert moet naam wijzigen

De naam Outlet/Expert maakt inbreuk op de merk- en handelsnaamrechten van Expert.

Logo versus Logo
Expert enOutlet Expert

Elektronica-keten Expert heeft begin van dit jaar een klinkende overwinning geboekt. Outlet/Expert, een winkel in Boxmeer die witgoed verkoopt, moet zijn naam wijzigen. De naam maakt inbreuk op de merk- en handelsnaamrechten van Expert.

Klinkend?

Het ‘klinkende’ in deze overwinning zit hem niet in het directe commerciële belang van Expert: met 3400 winkels in 19 landen en 143 vestigingen in Nederland, zal het concern niet echt concurrentie voelen van deze éénpitter uit Boxmeer. Maar wat de zaak bijzonder maakt, is dat de organisatie er in slaagt een stevige juridische claim te leggen op de zeer beschrijvende en generieke naam ‘Expert’.

Beschrijvende naam geen monopolie

Op zich geldt onder de regels van het merkenrecht – en in mindere mate het handelsnaamrecht – dat juridische monopolies voor beschrijvende namen niet de bedoeling zijn. Iedereen zou zich toch ‘Expert’ moeten kunnen noemen.

Inburgering

Maar het recht kent ook nog zoiets als ‘inburgering’. Dat is het verschijnsel dat een oorspronkelijk zuiver beschrijvende naam door langdurig, grootschalig gebruik en veel reclame alsnog onderscheidend vermogen verwerft en daarmee als merk en handelsnaam bescherming kan krijgen.

Marktonderzoek

Om de inburgering en grote bekendheid van de naam Expert aan te tonen, liet het bedrijf een uitgebreid marktonderzoek uitvoeren door GFK. En daar kwam inderdaad uit naar voren dat Expert, naast ketens als CoolBlue en MediaMarkt, een enorme bekendheid geniet. En zo kon Expert toch rechten claimen op deze beschrijvende naam. Volgens de rechter bestaat het gevaar dat de consument denkt dat Expert en Outlet/Expert iets met elkaar te maken hebben.

Not easy

Een bedrijf dat al jaren verwoede pogingen doet een juridische claim te leggen op een zeer generieke term is de EasyGroup: het bedrijf vécht voor het woord Easy. Echter, anders dan Expert, dat zijn claim beperkt tot de elektronicabranche, probeert de EasyGroup gebruik van het woord Easy in vrijwel alle branches verbieden. En dat werkt niet, het bedrijf verliest de zaken aan de lopende band. Misschien zou het, net als Expert, iets meer focus moeten houden door zich bijvoorbeeld alleen te richten op de luchtvaartbranche. Mogelijk is daar dankzij de bekendheid van EasyJet wel een juridische claim op het woord Easy te leggen.

 

Bas Kist - Merkenbureau Chiever

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie