In 2023 zullen CMO's hun dagelijkse werk in marketing ‘vermenselijken’. Die conclusie wordt althans getrokken in het internationale onderzoek ‘de CMO Barometer’, dat jaarlijks wordt uitgevoerd door Serviceplan Group onder Chief Marketing Officers van Europa’s meest vooraanstaande bedrijven (N=470).
Waar blijkt die ‘vermenselijking’ dan uit? Volgens Serviceplan uit het gegeven dat duurzaamheid, emotionele merkbouw en contentcreatie gezien worden als de belangrijkste marketingtrends (respectievelijk 85, 83 en 75 procent).
Team spirit
Bovendien stelt het onderzoek dat CMO's meer dan ooit ‘people managers’ zijn. De vraag naar ‘typische CMO-taken’ die belangrijker worden in 2023, leidt tot een ranking waar het bevorderen van teamgeest en teamcultuur op de tweede plaats staat. Het ontwikkelen van een excellente klantervaring – wat toch ook gerekend mag worden tot de categorie ‘vermenselijking’ – staat zelfs helemaal bovenaan in dat rijtje.
En empathie dan?
Toch is dat niet het hele verhaal. Gevraagd naar hun ‘superpowers’, de skills die een CMO vandaag de dag nodig heeft om zijn organisatie klaar te stomen voor de toekomst, zeggen de respondenten eerst ‘agile’, ‘change management’ en ‘inspireren/visionair/motiverend’ (19, 19 en 15 procent), terwijl de zachte, menselijke waarde ‘empatisch’ pas op nummer 5 staat (10 procent).
Grote Marketing Enquête
Gevraagd naar welke thema’s, (hot topics, of zeg maar gerust: zorgen), CMO’s bezighouden in 2023, is er een duidelijke overlap te zien met de resultaten van de recent verschenen Grote Marketing Enquête van Adformatie en DVJ Insights. Het antwoord: recessie, duurzaamheid en omgaan met onzekerheden als gevolg van de crisis.
Nederlandse CMO’s onderscheiden zich van hun Europese collega’s, doordat ze merkidentiteit en toegevoegde merkwaarde - na recessie en inflatie – als belangrijk punt van aandacht zien voor volgend jaar.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!