Energiemerk Vattenfall (voorheen Nuon) startte donderdag met een campagne met aspiratie (bureau: DDB Unilimited, credits onderaan). Tijdens het evenement ‘Makers van de Toekomst’ onthulde ‘het eerste fossielvrije ledikantje ter wereld’. Een peperduur ding dat symbool moet staan voor het streven om binnen één generatie (25 à 30 jaar), volledig fossielvrij te leven. Duur, omdat het een uniek exemplaar betreft, waar geen uitdaging uit de weg is gegaan om het zonder steenkolen, gas en olie te realiseren.
Ingewikkeld
Het is een complex verhaal. Voor het ledikantje werden kosten noch moeite gespaard. Denk aan handgeweven beddengoed, wol die van Texel per zeilboot aan vaste wal werd gebracht, boom uit de Noordoostpolder geveld met groene stroom en fossielvrij staal uit Zweden, overgebracht per trein en elektrische auto. Van het proces werd een oogverblindend mooie minidoc gemaakt, die middels online en social kanalen in de timeline van mensen terecht moet komen. Om daar het gesprek te entameren. Het reclame-idee wordt niet via een massamediale campagne (tv, outdoor, online advertising etc.) uitgerold.
Wat is de gedachte achter deze unieke aanpak? Wat wil Vattenfall ermee bereiken? En is Vattenfall wel het aangewezen merk om deze purpose-trommel te slaan, terwijl het voor twee derde van zijn leverantie gebruik maakt van de inkoop van grijze, fossiele stroom (2018). Cindy Kroon, directeur Klanten bij Vattenfall Nederland, licht het verhaal toe. 'Dit is nou weer typisch Nederlands, kritiek geven op wat er nú aan de hand is.'
‘De afgelopen 1,5 jaar hebben we ons gericht op de naamsverandering van Nuon naar Vattenfall. We werken nog altijd aan onze naamsbekendheid, maar dit gaat nu vooral over het verhaal áchter Vattenfall. Het idee is om mensen een gevoel te geven, om concreet tastbaar te maken wat het betekent om naar een fossielvrije toekomst te gaan. Hoe leg je zoiets uit aan niet-experts? We kozen voor het symbool van het kinderledikant, we laten zien wat je moet doen om zo’n product fossielvrij te produceren, we laten zien dat dat niet eenvoudig is, maar dat het wel kan én dat het energie geeft. De gedroomde uitkomst is dat deze campagne betekenis geeft aan het merk Vattenfall.’
‘Er wordt al heel veel geroepen wat consumenten wel of niet moeten doen. Maar waar begint het vaak? Bij een gesprek, waarbij je ontdekt wat er mogelijk is. Een wieg maken zonder fossiele brandstoffen leek een heel groot probleem. Maar als je het opdeelt in kleine stapjes, dan blijkt er heel veel te kunnen. Mensen moet al zoveel en dat willen wij doorbreken. Je moet er zélf inzicht in krijgen.’
‘Dit is nou weer typisch Nederlands, kritiek geven op wat er nu aan de hand is. Het zou meer fair zijn om te kijken waar we vandaan komen, en dan zie je dat wat we nu communiceren in lijn is met wat we allang aan het doen zijn. In Zweden zijn we bijvoorbeeld bezig, nu nog in de pilotfase, met een staalfabriek die draait op fossielvrije energie (waterstof, red.). De Hemwegcentrale, de enige kolencentrale die we in Nederland hadden, wordt ontmanteld.’
‘Ja, maar daar investeren wij nu wel in een fossielvrije hub, in bijvoorbeeld de productie van synthetische kerosine. Bovenal investeren we in het eerste subsidievrije windpark op zee ter wereld, Hollandse Kust Zuid. Je kunt dus niet zeggen dat we niet veel investeren om de doelstelling gestalte te geven. Kijk, ik vind wel wat van die ranking van Wise, de manier waarop wordt gekeken naar prestaties van bedrijven vind ik niet fair. Je kunt grote energiebedrijven als Vattenfall niet vergelijken met kleine players als Vandebron of Greenchoice, die met een relatief klein aantal duurzame bronnen ook een relatief klein aantal klanten bedienen. Om al onze klanten – consumenten en bedrijven – te beleveren, kunnen we nu nog niet buiten grijze bronnen – er is simpelweg nog niet voldoende groene stroom voor die grote vraag. Dan gaat het licht uit in Nederland en dat wil je ook niet. Maar we werken er hard aan en zetten grote stappen.
‘Op dit moment is dat in Nederland dat windpark op zee. We gaan daar stroom opwekken voor 3 miljoen huishoudens in Nederland. Dus ik kijk uit naar nieuwe klanten!'
‘Ook hier beginnen oplossingen bij een gesprek. Wij hebben een laagdrempelige energiescan die je met je smartphone kunt uitvoeren. Onze adviseurs kunnen met beelden via de smartphone al tips geven. Je kunt bij ons ook een energiescan boeken, waarbij een adviseur over de vloer komt. Daar brengen we wel geld voor in rekening. Verder valt Feenstra onder de Vattenfall-paraplu, die kan een breed scala aan verduurzamende ingrepen adviseren en uitvoeren in huis. Tot slot is er onze app, Nina geheten. Het streven daarmee is om persoonlijke energiebesparende tips te geven.’
‘Wat ik belangrijk vind is dat iedereen zijn best doet. De strekking is vooral: we moeten het sámen doen. Maar als je kijkt naar onze omvang, dan vind ik wel dat wij verder kijken dan gemiddeld. Ik heb al veel voorbeelden genoemd, maar we werken nauw samen met de industrie. De fossielvrije staalfabriek (HYBRIT) is een mooi voorbeeld, maar we werken bijvoorbeeld ook samen met Microsoft op een project voor hernieuwbare energie.’
‘We hebben voor de lancering al teaser-plaatjes van het ledikant verspreid via social, vanaf nu communiceren we het in alle informatiekanalen die we hebben aan klanten. De mini-docu moet zichzelf verspreiden online, de campagne moet het vooral hebben van pr en shareability. We zijn nieuwsgierig hoeveel reacties het opwekt. Maar we gaan het wiegje ook neerzetten op de Huishoudbeurs en ook daar maar eens zien hoeveel mensen daar interesse in het onderwerp hebben. Het gaat natuurlijk niet om het wiegje zelf, we hopen dat het leidt tot inspiratie.
‘Het is niet cruciaal dat het in één keer begrepen wordt. Onze benadering is, leg het uit en laat mensen het enthousiasme voelen. We hebben in Nederland vaak de gewoonte om te roepen dat iets niet kan. Maar ik vind dat we aan de slag moeten en laten zien dat wel kan. Complex verhaal of niet, dit is wel waar het om draait. Maar eerlijk is eerlijk, het is voor ons ook een ontdekkingstocht.’
Credits:
Bureau: DDB Unlimited
Productie film: Dpplr
Productie ledikant: FROLIC studio
In opdracht van: Vattenfall Nederland
*De doelstelling van Vattenfall luidt: in één generatie fossielvrij. Maar volgens groene energievergelijker Wise doet Vattenfall het helemaal niet zo goed. Volgens de laatste cijfers van 2018 is 66 procent van de door Vattenfall verhandelde stroom nog van een vervuilende fossiele bron.