Egbert Jan van Bel, schrijver van marketingmanagementboeken als ‘Kloteklanten’ (inmiddels versie 3.0), roept Nima in een opiniërend artikel op Customer Talk op tot het terugdraaien van de campagne ‘2 gratis vliegtickets, Nu tijdelijk bij het inschrijven van een Masterclass’.
Hij refereert in zijn stuk aan een uitspraak van Herman Wijffels (ex-Rabobank en ex-SER) uit 2009, die stelt dat ‘marketeers de promotors zijn van de wegwerpmaatschappij, van de verspillende economie’. Van Bel: ‘Dat was in 2009. Als ik nu, bijna 10 jaar later, naar het Nima - hét Nederlands Instituut voor Marketing - kijk, heeft hij nog steeds gelijk. Het Nima komt namelijk met de briljante aanbieding twee gratis vliegtickets te verstrekken als je een masterclass bij het instituut boekt.’
Niet duurzaam
Van Bel noemt twee argumenten waarom hij de actie van Nima als ‘plofmarketing’ wegzet. Om te beginnen vindt hij dat een marketingmasterclass op zichzelf interessant en boeiend genoeg zou moeten zijn voor marketeers, zonder dat daar cadeaus bij worden weggegeven. ‘Hoe mooier het cadeau, des te belachelijker de aanbieding’, meent Van Bel.
Daarnaast slaat Nima volgens De Bel de plank volledig mis met specifiek dít cadeau, omdat het niet duurzaam is. ‘In Nederland zijn diverse politieke kopstukken, vele commissies om de lucht een beetje zuiverder te houden. De vervuilende vluchten komen steeds meer onder druk te staan maar niet bij het Nima. Een sterk groeiend aantal bedrijven, merken en managers zet duurzaamheid in als bedrijfs- en marketingambitie.’
Nú rechtzetten
Van Bel haalt in zijn oproep ook het boek ‘Doet marketing ertoe’ van Ruud Frambach (hoogleraar marketing VU Amsterdam). Die schrijft: ‘Als marketing verkeerd wordt ingezet, kan het beeld ontstaan dat het marketingvak misleidend is en tot geldverspilling leidt.’ Lessons to be learned volgens Van Bel, ook omdat Frambach waarschuwt voor het gevaar dat het behalen van resultaten op de korte termijn resultaat nog steeds te vaak het doel is van marketingactiviteiten. Van Bel: ‘Het wantrouwen stijgt en de relevantie verdampt.’
‘Een foutje maken mag’, zegt Van Bel tot besluit, ‘maar Nima, zet het recht. Nu.’
Geen reactie Nima
Nima heeft na ampel beraad besloten om niet in te gaan op de oproep van Van Bel. De organisatie onthoudt zich van commentaar.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!