Egbert Jan van Bel beschuldigt Nima van ‘plofmarketing’

Twee vliegtickets cadeau bij een Nima-masterclass? ‘Hoe mooier het cadeau, des te belachelijker de aanbieding.’

Nima.nl

Egbert Jan van Bel, schrijver van marketingmanagementboeken als ‘Kloteklanten’ (inmiddels versie 3.0), roept Nima in een opiniërend artikel op Customer Talk op tot het terugdraaien van de campagne ‘2 gratis vliegtickets, Nu tijdelijk bij het inschrijven van een Masterclass’.

Hij refereert in zijn stuk aan een uitspraak van Herman Wijffels (ex-Rabobank en ex-SER) uit 2009, die stelt dat ‘marketeers de promotors zijn van de wegwerpmaatschappij, van de verspillende economie’. Van Bel: ‘Dat was in 2009. Als ik nu, bijna 10 jaar later, naar het Nima - hét Nederlands Instituut voor Marketing - kijk, heeft hij nog steeds gelijk. Het Nima komt namelijk met de briljante aanbieding twee gratis vliegtickets te verstrekken als je een masterclass bij het instituut boekt.’

Niet duurzaam

Van Bel noemt twee argumenten waarom hij de actie van Nima als ‘plofmarketing’ wegzet. Om te beginnen vindt hij dat een marketingmasterclass op zichzelf interessant en boeiend genoeg zou moeten zijn voor marketeers, zonder dat daar cadeaus bij worden weggegeven. ‘Hoe mooier het cadeau, des te belachelijker de aanbieding’, meent Van Bel.

Daarnaast slaat Nima volgens De Bel de plank volledig mis met specifiek dít cadeau, omdat het niet duurzaam is. ‘In Nederland zijn diverse politieke kopstukken, vele commissies om de lucht een beetje zuiverder te houden. De vervuilende vluchten komen steeds meer onder druk te staan maar niet bij het Nima. Een sterk groeiend aantal bedrijven, merken en managers zet duurzaamheid in als bedrijfs- en marketingambitie.’

Nú rechtzetten

Van Bel haalt in zijn oproep ook het boek ‘Doet marketing ertoe’ van Ruud Frambach (hoogleraar marketing VU Amsterdam). Die schrijft: ‘Als marketing verkeerd wordt ingezet, kan het beeld ontstaan dat het marketingvak misleidend is en tot geldverspilling leidt.’ Lessons to be learned volgens Van Bel, ook omdat Frambach waarschuwt voor het gevaar dat het behalen van resultaten op de korte termijn resultaat nog steeds te vaak het doel is van marketingactiviteiten. Van Bel: ‘Het wantrouwen stijgt en de relevantie verdampt.’

‘Een foutje maken mag’, zegt Van Bel tot besluit, ‘maar Nima, zet het recht. Nu.’

Geen reactie Nima

Nima heeft na ampel beraad besloten om niet in te gaan op de oproep van Van Bel. De organisatie onthoudt zich van commentaar.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Adrie Dolman
Egbert Jan heeft hier een punt. En hij durft het op tafel te leggen. Respect! Marketing zou inderdaad over relevante en duurzame waardetoevoeging voor de klant moeten gaan, waarmee organisaties een voorkeurpositie in de markt verwerven en zo een groter marktaandeel gegund krijgen. Het verkeerd inzetten van marketing doet ons mooie vak geen goed. En het hoeft ook niet, want met duurzame marketing kun je prima exponentieel groeien :)
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Hans Molenaar
In het rijtje van beroepen staat marketeer niet altijd hoog aanschreven. Ik probeer vaak uit te leggen waar het vak marketing voor staat. En dat is niet spiegeltjes en kraaltjes communiceren (ad) maar waarde toevoegen (add). In mijn ogen moeten goede marketeers klanten helpen en ook de wereld een stukje mooier maken. Gelukkig omarmen steeds meer organisaties zoals Unilever, Tony Chocolony, Triodos, etc dit denken. Maar gelukkig ook grote marketingdenkers zoals Kotler en Frambach. Heel verdrietig word ik als een grote marketingclub wel een heel slecht voorbeeld geeft hoe het niet moet en zelfs niet de moeite neemt om inhoudelijk te reageren. Vind het moedig en getuigen van vakmanschap dat Egbert Nima aanspreekt op old school vervuilende marketing.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Hans de Koning
Vlek op vlek van Nima door niet te reageren.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie