Dit jaar bezocht ik voor de 2e keer de #ThinkAbout van Joe Pine & Jim Gilmore, de auteurs van onder meer “The Experience Economy” en “Authenticity”. M'n verslag van vorig jaar in San Diego staat hier. Met Kim Korn schreef Joe Pine “Infinite Possibilites” waarover ik hier al eerder blogde.
Dit maal was de ThinkAbout in San Francisco. Het is een, invitation only, event waar de beleving centraal staat. Zo’n 60 mensen, waarvan 90% afkomstig uit de VS, worden uitgenodigd om met hun mee te denken over de Experience Economy. Het is een mix van mensen met een topfunctie in het bedrijfsleven en consultants in de experience economy. Waarom is dit relevant voor MolBlog? Dat werd mooi verwoord door de Deense consultants van Dare2, die de prijs in de wacht sleepten voor meest innovatief bedrijf op belevingsgebied. “The experience IS de marketing”, zeker in een wereld van netwerken en word of mouth. Nu producten en diensten steeds goedkoper worden geproduceerd en tot een commodity worden zit hem het onderscheid in de beleving. Een geweldige beleving creëert een enthousiasme dat zich verspreid. Meer hierover in de (updated version) van “The Experience Economy”.
Techshop
De eerste dag bezochten we Techshop met een aftrap door Pine & Gilmore. Gekleed in rood met zwarte smokings komen ze op.
Er volgt geen presentatie maar een volautomatisch concert van robotische gamelans aan de muren en het plafond. De Gamelatron, zoals de machine is gedoopt, klinkt prachtig en betoverend. Het is een installatie afgeleid van de oude Balinese muziek cultuur en onder andere gebruikt in de Temple of Transition op “Burning Man”, het festival in de Black Rock Desert van Nevada . Het wordt gezien als de moeder van alle festivals. Dichter bij Woodstock ga je niet komen. Al is Burning Man meer gericht op kunst dan op muziek. Later kwamen we de organistoren van dit festival nog tegen op de officieuze afscheidsparty.
Na een paar welkomstwoorden door Joe & Jim legt de CEO van Techshop, Mark Hatch, met veel passie uit waar Techshop voor staat. Veel mensen hebben ideeën die ze niet of moeilijk kunnen verwezenlijken. Het maken van een meubelstuk, gepersonifieerde kleding of een metalen koffer. Bij Techshop kan je vrijwel alles maken. Ze maken industriële apparatuur, zoals 3D printers, metaalsnijders en lasapparatuur beschikbaar voor iedereen. Ze werken met een lidmaatschapsmodel. Voor $125,- per maand en een korte cursus per machine, mag je gebruik maken van alle apparatuur. Mark Hatch noemt het in zijn welkomstspeech “een soort fitness club voor creatieve techneuten”.
Een bedrijf dat flink heeft geïnvesteerd in Techshop is Autodesk. Software waarmee je 3D ontwerpen maakt die de apparatuur aanstuurt. Het diner vond die avond plaats in het Museum van Autodesk. Een beleving op zich.
Er zijn veel Techshop success stories. Een paar studenten ontwikkelde een deken van speciaal materiaal waar baby’s in worden gewikkeld bevalling in afgelegen gebieden, waardoor de overlevingskans flink toeneemt. Een ander maakte een Bamboe Ipad houder, de Dodocase.Toen het in productie werd genomen verdiende hij in 90 dagen een miljoen en na een paar jaar staat de teller nu rond de 30 miljoen aan omzet en onder hun gebruikers bevindt zich ondermeer President Obama. De werknemers van Techshop heetten dan ook niet Technical assistant of iets dergelijks maar Dream Consultant. Hun taak is om dromen te verwezenlijken.
826 Valencia
In de middag bezochten we de “Supply shop for working Bookaneers” oftewel een gereedschapswinkel voor piraten. Aan ons volwassenen wordt uitgelegd dat ze kinderen creatief leren schrijven maar de kinderen ervaren het niet als een les. Ze gaan naar een piratenwinkel en dat is het portaal naar een ruimte waar kinderen verhalen leren schrijven. Wij mochten als groep ook samen een verhaal schrijven. Onder leiding van de gepassioneerde directrice maakte we mee wat duizenden kinderen hier meemaken. We moesten in korte tijd een verhaal opleveren aan Mr Blue. De strenge editor die vanaf de zolder liet horen dat hij honger had naar een mooi verhaal. Hij was enigszins teleurgesteld dat het volwassenen waren die het verhaal gingen maken, want kinderen hebben veel meer fantasie. Maar we kregen het voordeel van de twijfel. In een klein uur hadden we samen een prachtige verhaal bedacht van een carnaval rat die op z’n omgekeerde piratenschip op zoek ging naar z’n grote liefde, de vierkoppige Barbie Quadra. Toen Mr Blue ons verhaal had goedgekeurd werd het verhaal afgedrukt en ingebonden. De volgende dag moesten we er individueel een einde aan maken. Zie hier een korte indruk van de piratenwinkel in 30 seconden, gemaakt door Jaap den Dulk, die me vergezelde op deze belevenissentour.
826 Valencia is de naam van het bedrijf achter 8 van deze “chapters” in verschillende Amerikaanse steden waar kinderen, veelal uit achterstandswijken, leren creatief te schrijven. Hier een Ted Talk door de oprichter die het nog veel mooier kan uitleggen.
Naast de piratenwinkel zijn er dus nog 8 winkels waaronder een gereedschapswinkel voor astronauten en superhelden. Een prachtig en ontroerend concept, wat zich ondertussen al internationaal aan het uitrollen is.
When a plan comes together
Op de laatste dag werd de hele dag gebrainstormd met de opgedane kennis in 1 van de favoriete dance clubs van San Francisco. We hadden meer kennis opgedaan dan we realiseerden. De wandelingen door de stad die we rond de bedrijfsonderzoeken hadden gedaan en zelfs de hotels waar we verbleven was allemaal onderdeel van de beleving en waren verwerkt in de opdrachten. Ik vroeg me al af waarom alle deelnemers in verschillende hotels waren ondergebracht verspreid over de stad. Ik vermoedde dat dit te maken had met het congres van Salesforce waar 90.000 man voor naar San Francisco, maar dat was niet het geval. Het waren allemaal hotels van de keten Joie de Vivre, opgericht door Chip Conley. Alle hotels hadden een ander thema en verschillende kernwaarden gebaseerd op 1 of 2 tijdschriften. Zijn 1ste hotel was een hotel wat alleen nog werd gebruikt voor prostitutie toen hij het overnam. Hij had niet veel geld en kon dit vrijwel failliete hotel goedkoop overnemen. Ook voor de inrichting had hij niet veel geld en besloot zich te laten inspireren door het blad “Rolling Stone”. Het werd een hotel waar vele beroemde muzikanten zouden verblijven omdat ze zich er thuis voelde. Dit trok natuurlijk ook ander publiek. Het afscheidsfeest was in dit hotel en de sfeer was helemaal Rock & Roll, of zoals 1 van de ThinkAbouters het beschreef “Groupi-esk”. Chip heeft op deze manier 51 hotels ontworpen.
Ook Robert Stephens de oprichter van Geek Squad en voormalig CTO van BestBuy kreeg het woord als ex-ThinkAbouter. Het idee van Geek Squad, de computer reparateurs die in zeer opvallende kledij en auto’s langs huizen gaan is een typisch “belevingsidee”. Zowel voor de medewerkers als voor de klanten wordt een huisbezoek een stuk theater. Daardoor is het een verhaal geworden dat de moeite is om verder te vertellen. De Qeek Squad bestaat ondertussen uit 25.000 mensen en is overgenomen door BestBuy, de grootste elektronica retailer ter wereld.
Aan het eind van de dag sprak ik nog even met Robert Stephens. Hij gaf aan dat hij over een half uur een afspraak had om geïnterviewd te worden door Menno Lanting, de auteur van ondermeer Connect! & Iedereen CEO. Hij vroeg of Jaap en ik wilden aanschuiven. Hij wilde er niets van weten toen ik vroeg of dit niet ongepast was. “The more the merrier” , was zijn antwoord. Wij konden het adres echter niet vinden en toen we de moed had opgegeven kwam Robert ineens van de overkant van de straat naar ons toe rennen. Het adres was veranderd en hij had de straat waar we langs zouden lopen de hele tijd in de gaten gehouden. Bijzonder hoe iemand met zo’n statuur zoveel moeite doet om mensen die hij enkele minuten heeft gesproken toch in zijn wereld te betrekken. Na een inspirerend gesprek zijn we met Menno gaan eten en heeft hij ons afgezet in een taxi van “Uber“. Een vooruitstrevend Amerikaans taxi concept. Zwarte limo's die rondrijden met goedgeklede chauffeurs die te bestellen zijn via een App, precies te volgen waar ze zijn als je ze besteld hebt en je hebt de naam, foto en het kenteken van je chauffeur. Binnen enkele minuten staat er iemand voor de deur. Ook dat was weer een beleving!
Ik ga hier eindigen want het verhaal is eigenlijk nu al veel te lang voor MolBlog. Ik merk nu al weer dat de inspiratie door de ThinkAbout begint te stromen. Vorig jaar was dit ook het geval. Veel van de geleerde principes hebben we toegepast in de Superpromoter Academy. Een ander door mijn 1ste ThinkAbout geïnspireerd, is de presentatie/ beleving over enthousiasme in de muziek, gecreëerd met voormalig manager van Kyteman, Niels Aalbers (@ehpo), Tivolo DJ St Paul (@StPauldj) en vormgegeven door Jaap den Dulk (@dulk). Mijn idee was om te zien hoever het mogelijk was om een presentatie om te bouwen tot een concertbeleving. Uiteindelijk hebben we een presentatie gemaakt die voor 80% bestaat uit muziekfragmenten waarin de flow van enthousiasme van muziek wordt weergegeven. Deze bijzondere presentatie hebben we al in het planetarium van Kopenhagen mogen doen op een scherm van 1000 m2 en morgen, dinsdag 25 september, in AHOY.
Het is indrukwekkend wat 2 dagen van inspiratie met je kunnen doen. Eén ding is zeker. Het was weer een geweldige beleving!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!