Zijn het leuke tijden voor de CMO van Heineken Nederland? Op zijn minst zeer uitdagende tijden! Bij een bierconcern tijdens corona is het in ieder geval ‘never a dull moment’, omdat er continu geschakeld moet worden. Zo ook recent nog, met het wel of niet doorgaan van het jaarlijkse vriendenfeest van Amstel. Voor de zekerheid werd alles in Ahoy wél helemaal opgebouwd, terwijl de kans vrij groot was dat het niet door zou kunnen gaan. Creatief alternatief: RTL-praatprogramma Beau werd voor de gelegenheid uitgezonden vanuit Ahoy, ínclusief muzikale omlijsting van de vrienden.
Dat is snel en creatief handelen. Maar het strategische werk gaat – pandemie of geen pandemie – ook gewoon door. Zo ging Heineken Nederland met de harde borstel door het merk-productportfolio.
Video en podcast
In de tweede aflevering van CMO Studio dit jaar, nemen we met Els Dijkhuizen, directeur marketing bij Heineken Nederland, de marketing-actualiteiten door en kijken we naar de lange termijn marketingstrategie van het bierconcern.
Bekijk de aflevering hieronder, of beluister hem als podcast via je favoriete podcast-app. (Te beluisteren via Spotify, Apple Podcast en Google Podcast.)
(Meer uitgebreide thema-agenda onder de video.)
Thema’s deze aflevering
Non Fungible Tokens (NFT’s) nemen een vlucht. Recent maakte bijvoorbeeld Samsung bekend zijn televisies geschikt te maken voor kopen en tonen van NFT’s. Iets voor de merken van Heineken Nederland?
Franse autoreclames moeten verwijzen naar schonere reisalternatieven, denk aan het verplicht melden van ‘Kies bij korte ritten voor lopen of de fiets’. Hoe kijk je tegen deze inperking van ‘freedom of commercial speech’ aan?
Ja hoor, het is weer lockdown. Ligt er bij Heineken inmiddels een marketingdraaiboek klaar voor lockdowns?
Heinekens CEO Dolf van den Brink deed afgelopen november tijdens de klimaattop in Glasgow het verhaal van Heinekens streven naar een klimaatneutrale operatie in 2030. Laten bierconsumenten zich in hun merkkeuze leiden door duurzaamheid?
Winnaar van de week.
Er was een periode dat Heineken Nederland met opvallend veel introducties kwam. Denk aan Radler, cider, 0.0 en speciaalbiervarianten. Klopt het dat die trein langzamer rijdt? En welke rol moet het in 2021 gelanceerde Birra Moretti gaan spelen in het portfolio?
We worden regelmatig getrakteerd op de meest prachtige Heineken-commercials. Pure internationale allure. Maar hoe resoneert deze reclame bij het Nederlands publiek?
Als de zaken straks weer genormaliseerd zijn, wil Heineken weer terug naar het niveau voor corona, en verder groeien. Welke marketingknoppen worden dit jaar voor Dijkhuizen megabelangrijk?
Terugkijken
2021
CMO Studio #1: Pieter Smeets (ASN Bank): ‘Duurzaam moet niet te moeilijk zijn'
CMO Studio #2: Merijn Everaarts (Dopper): ‘Groei is een superslecht model’
CMO Studio #3: Frans Leenaars (TUI): ‘Sinds de persco van 11 mei is de deksel eraf'
CMO Studio #5: David Verschoor (Hartstichting): ‘De traan is totaal niet meer onderscheidend’
CMO Studio #6: Greo Belgers (Triodos): ‘We werden als elitair gezien’
CMO Studio #10: Corné Hoogendoorn (Corendon): ‘Wij voorspellen wat iemands volgende vakantie wordt’
CMO Studio #11: Dorkas Koenen (Rabobank): ‘Marketeers moeten littekens oplopen’
CMO Studio #13: Patrick Kuijsters (Volksbank): 'Onze merkstrategie creëert veel samenhang'
CMO Studio #15: Andy Mosmans (Unknown Group): ‘Wij helpen oprichters hun roeping te realiseren’
CMO Studio #16: Rosella Passier (KNVB): 'Het magische oranjegevoel moet weer tot leven komen'
CMO Studio #17: Maryam Boonstra: 'We gaan niet mee in het prijsgevecht’
2022
CMO Studio #1 - 2022: Brenda Smith (A.S. Watson): ‘Het rommelige is onderdeel van ons merk’
CMO Studio ontvangt binnenkort Evita Stoop (IBM)
CMO Day
CMO Studio is dé contentserie voor de CMO Community van Adformatie. Onder de vlag van CMO Community organiseren we verschillende live events, waaronder ook de CMO Day op 17 mei 2022.
House of Executives
De CMO Community maakt onderdeel uit van House of Executives. Dat is een label van Sijthoff Media dat gespecialiseerd is in het opbouwen en onderhouden van boardroom-netwerken voor CFO, CHRO, CIO, CMO en M&A. House of Executives ontplooit activiteiten voor C-level-executives uit het bedrijfsleven en de overheid in Nederland en België.