Overslaan en naar de inhoud gaan

Top 15-aandeelhouder keert zich tegen 'buitensporige' duurzaamheidsfocus Unilever

Volgens Terry Smith is Unilever de kluts kwijt. Hij vindt dat het concern zich moet richten op de kernactiviteit: voedingsmiddelen verkopen.
De hoofdthema's uit Unilever Sustainable Living Plan
De hoofdthema's uit Unilever Sustainable Living Plan
© https://www.unilever.com/planet-and-society/
De hoofdthema's uit Unilever Sustainable Living Plan
De hoofdthema's uit Unilever Sustainable Living Plan
© https://www.unilever.com/planet-and-society/

Levensmiddelenconcern Unilever is veel te veel bezig met het tonen van zijn groene ambities dan dat het zich bezighoudt met de algehele bedrijfsvoering. Dat is althans de mening van investeerder Terry Smith, een van de grotere aandeelhouders van het concern. Volgens hem is Unilever 'de kluts kwijt' en is het bedrijf geobsedeerd om zijn duurzame koers te laten zien.

related partner content for mobile comes here

Smith die met zijn investeringsvehikel Fundsmith tot de top 15 van Unilever-aandeelhouders behoort, uitte zijn kritiek in zijn jaarlijkse brief aan beleggers. Het aandeel Unilever verloor vorig jaar iets meer dan 5 procent van zijn waarde, waarmee het concern het slechtst presterende fonds was op het gebied van consumentengoederen in het aandelenmandje van Fundsmith.

Palestijnse gebieden

Smith had in zijn brief onder andere kritiek op het besluit van Unilever om de verkoop van Ben & Jerry's ijs in Israëlische nederzettingen in de bezette Palestijnse gebieden stop te zetten. De investeerder sprak van een 'buitensporige focus' op zaken die niets te maken hebben met de kernactiviteit van Unilever, namelijk voedingsmiddelen verkopen.

De Israëlische premier Naftali Bennett noemde de stap van Unilever destijds een 'schaamteloze anti-Israël'-beslissing. Volgens de premier zou de stap 'ernstige repercussies hebben, juridisch en anderszins.' Een aantal Amerikaanse investeerders besloten na de beslissing van Ben & Jerry's om hun aandelen Unilever van de hand te doen.

'Verpletterend zwakke prestaties'

Volgen Smith zijn er wel meer 'belachelijke voorbeelden' die het probleem illustreren. Hij wees daarbij onder andere op de inzet van Unilever om Hellmann's mayonaise te definiëren. 'Het merk Hellmann's bestaat al sinds 1913, dus ik denk dat de consument wel weet waarvoor het dient', aldus Smith.

Een woordvoerster van Unilever weigerde commentaar te geven op de brief. De opmerkingen van Smith volgen op eerdere kritiek van investeerder Nick Train van Lindsell Train Investment Trust. Die schreef vorig jaar over 'verpletterend zwakke' prestaties van Unilever.

Volgens topman Alan Jope, die in 2019 het roer overnam van Paul Polman, moet Unilever bij elk van zijn merken een hoger maatschappelijk doel nastreven dan alleen winst maken. Merken die niet een manier kunnen vinden om de samenleving of de planeet te helpen zouden daarbij verkocht kunnen worden.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Marc Fahrner

Het laat vooral zien dat velen wel de mond vol hebben over duurzaamheid. Tot het de eigen portemonnee gaat raken blijkbaar. En het laat ook zien dat veel bedrijven dermate bang voor hun aandeelhouders zijn, dat zij Unilever voorlopig lekker de duurzaamheidskolen uit het vuur laten halen.

Winfried Keers

Unilever is beter af zonder investeerders als Terry Smith en Nick Train. Unilever vormt een voorbeeld voor bedrijven die hun maatschappelijke verantwoordelijkheden serieus willen nemen en de belangen van aandeelhouders, personeel, toeleveranciers en klanten ook voor de lange termijn optimaal willen blijven dienen.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in