Sociale netwerken verbinden mensen op basis van gedeelde interesses, maar kunnen volgens Remco Dekker, directeur Data-collectief, ook een rol spelen als er sprake is van gedeelde belangen. Denk aan de vele tweets die vakspecialisten in allerlei branches de wereld insturen om hun volgers te wijzen op interessant nieuws of een bepaald evenement. Dekker: ‘Zo is de kracht van een netwerk te benutten, waarbij iedereen die meedoet, profiteert. Op dit concept is het Data-collectief gebaseerd.’
Up-to-date
Het Data-collectief is een samenwerkingsverband van Nederlandse marketing- en salesprofessionals uit diverse branches, op initiatief en onder aansturing van WinRIS Nederland.
Het concept bestaat eruit dat gebruikers worden betrokken bij het up-to-date houden van de database.
Dekker: ‘Het DATA-collectief lost een klassiek probleem van marketeers op door een database te creëren die gebruikers niet alleen kunnen raadplegen, maar ook kunnen voeden. Voor het toevoegen en/of aanpassen van de gegevens ontvangt de gebruiker credits.’
Als startpunt beschikt men over een database met de Kamer van Koophandel-gegevens van 2,3 miljoen bedrijven, stichtingen en verenigingen én 3,6 miljoen daaraan gekoppelde contactpersonen. Deze gegevens zijn online beschikbaar.
Dekker: ‘Doordat de gebruikers nagenoeg dagelijks met de gegevens werken, merken zij als eerste wanneer een bepaald adres of contactpersoon niet meer klopt. Die informatie geven zij door aan Data-collectief. Via een geautomatiseerd verificatieproces worden de gegevens aangepast in de database.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!