Een ‘nieuwe standaard’? Daarmee overdrijft Jacobs Douwe Egberts misschien wel een beetje. De koffiebrander komt met aluminium koffiecupjes voor in het Nespresso-apparaat en daarmee is eerder sprake van imitatie dan innovatie. De koffiecups van Nespresso (Nestlé) waren namelijk altijd al van aluminium. Wél nieuw is - los van het feit dat de blends zijn verbeterd - dat de alu-cupjes van Jacobs Douwe Egberts in de supermarkt komen te liggen. Eerst onder het met JDE-merk L’Or (vanaf woensdag) en later – in juni – ook onder het merk Douwe Egberts. De propositie? ‘Topkwaliteit espresso voor iedereen overal bereikbaar.’ De L’Or-cupjes gaan 30 cent per stuk kosten (niet duurder dan eerst), Douwe Egberts 23 cent. Het AAA-merk Nespresso vraagt tussen 36 en 40 cent. Eerder werden de aluminium capsules al gelanceerd in Frankrijk en Spanje.
Pijn
Het is zeer waarschijnlijk dat Nestlé last gaat krijgen van de introductie van JDE. Kim van Dijk, hoofdredacteur van Levensmiddelenkrant zegt in een reactie aan Marketing Online: ‘Als het L’Or en Douwe Egberts daadwerkelijk lukt om een product neer te zetten dat in kwaliteit dicht tegen Nespresso aanzit, dan is de kans groot dat het marktaandeel van Nespresso gaat afsnoepen. De distributie via de supermarkt, waar mensen sowieso heen moeten voor hun boodschappen, is daarbij de sleutel tot het succes.’
Tekst loopt door onder afbeelding
Het 'democratische' assortiment
‘Koffiedemocratie’
De aluminium behuizing van de koffie – tot nu toe van plastic bij JDE – moet ervoor zorgen dat het koffiearoma optimaal wordt bewaard. ‘Het zorgt voor een intense espresso met een rijke crèmelaag.’ L’Or wordt aangeboden in 13 melanges, Douwe Egberts met in 6 varianten. De general manager bij Jacobs Douwe Egberts Nederland, John Brands, zegt dat er bij JDE wordt geloofd in ‘de koffiedemocratie’. Brands: ‘Dit betekent dat een uitgebreid assortiment van premium kwaliteit koffie voor iedereen overal bereikbaar is.’
Milieu?
Of aluminium cupjes vervuilender zijn dan plastic? Daar geeft JDE geen concreet antwoord op. De woordvoerder van de koffiebrander, Edith Janssen, zegt dat het gebruik van verpakkingsmateriaal altijd druk op het milieu oplevert. Janssen: 'Aluminium is wel goed te recyclen. We bieden als eerste stap een recyclingmethode aan in samenwerking met TerraCycle, voor de L’OR capsules die in de L’OR webshops worden gekocht. Daarnaast zijn we in gesprek met potentiële partners voor meer recyclingmogelijkheden. Verder hebben we het verpakkingsmateriaal met 50 procent teruggebracht ten opzichte van de vorige (plastic) capsules.'
Nespresso in de supermarkt?
Overigens is Nespresso in sommige supermarkten ook verkrijgbaar, maar dat is niet op initiatief van Nestlé zelf. Rozemarijn Dolman-Plante, senior brand marketing manager bij Nespresso Nederland, zegt dat de aanvoer van deze koffie niet via het distributiekantoor van Nespresso plaatsvindt. ‘We houden de verkoop van onze capsules bewust in eigen beheer om het brede assortiment, de prijs en persoonlijke service te kunnen garanderen voor onze klanten.’ Dolman-Plante kan verder niet ingaan op hoe de cups in de winkels komen te liggen. Voor de hand ligt dat ze bij Nespresso worden besteld door supermarktondernemers die ze in de winkel als service naar hun klanten.