In deze eerste aflevering van Adformatie Connects Business stond bureau DentsuAchtung centraal. MD’s Sven Vening en Boris Nihom praatten met twee van hun klanten: PON Automotive – Volkswagen en Crisp en hoe ze samen aan merken bouwen. Marktleiders worden aangepakt door disruptors, verdienmodellen gaan om en de nieuwe generatie consumenten verwacht écht iets anders. Dat vraagt meer van bedrijven en hun bureau dan ooit. Maar hoe organiseer je dat?
DentsuAchtung werkt al acht jaar voor Volkswagen. Berno Schokker Head of marketing communication Volkswagen NL, vindt de kracht van het bureau het rebelse dat in het DNA zit, maar vooral ook dat ze hem elke keer verrassen. ‘Ik verwacht van een bureau partnership, dat ze onze business snappen, weten waar mijn uitdagingen liggen en hoe dat in de hele markt zit. Het gaat veel verder dan een briefing.’
Er zijn vaak businessmeetings tussen klant en bureau. Schokker: ‘Daar kan modelcommunicatie uit voortkomen, of we willen meer value for money, of meer menselijkheid. Uit dergelijke gesprekken zijn bijvoorbeeld de Snelwegsprookjes voortgekomen. Hoe gaan we weer echt menselijkheid claimen?’
Vertrouwen
Boris Nihom: ‘De basis van zo’n idee is een heel sterk menselijk inzicht. Wat is de rol van de mobiel in de auto: om de kinderen op de achterbank stil te houden.’
Sven Vening: ‘We hebben elke keer nieuwe dingen geprobeerd. Zijn in de auto gaan zitten om met Google Maps te kijken of die Snelwegsprookjes het ook echt deden. Toen dat niet zo bleek te zijn, werden we zenuwachtig. Dan is het een kwestie van vertrouwen en elkaar de ruimte geven. Dat kan alleen als je elkaar in de ogen kan aankijken.’
Zo is er ook het thema elektrisch rijden, waar VW steeds meer naar toe beweegt met nieuwe modellen. ‘Wij pakken dat samen op. Dan gaat het om welk klantinzicht je kunt gebruiken en vanuit de kracht van je merk denken. Veel mensen voelen nog spanning voor elektrisch rijden, maar zien Volkswagen als betrouwbaar merk.’ Volgens Schokker draait het dan in een bureau-klantrelatie simpelweg om ‘nauw contact en korte lijntjes’.
Vening: ‘Essentieel is ook interesse in auto’s en nieuwe technologie techniek. Vanuit VW is er altijd de vraag waar de sprankeling zit en wat kunnen we toevoegen?’
Schokker ziet het samenwerken met ‘al die bureaus’ als een uitdaging voor Volkswagen. ‘Hoe ga je zorgen dat alle disciplines aangelijnd zijn. De regiefunctie ligt bij ons als owner van het merk en DentsuAchtung is cultuurbewaker.’
App only supermarkt
Een veel nieuwer merk is Crisp, een supermarkt die 1.800 kwaliteitsproducten biedt en daarvoor samenwerkt met de beste lokale specialisten. Medeoprichter Tom Peeters omschrijft het op verjaardagen als een ‘app only supermarkt met een heleboel lekkere verse dingen’.
De samenwerking met DentsuAchtung draait om het beste eruit halen. ‘Wie het verzint maakt niet veel uit.’ De uitdaging voor het bureau was een merkstrategie, identiteit én app te ontwikkelen. Het resultaat was volgens Peeters wat hij vooraf in zijn hoofd had.
‘Bij Crisp draait het om twee uitersten’, vertelt hij. ‘Het gaat niet alleen om hoe je het koopt, maar ook wat je koopt. Op die kruising bouwen we een product. Het is een vereiste om snel en makkelijk te kunnen shoppen. Tegelijkertijd verkopen we geen standaard producten er valt er iets te vertellen. Dat kan eigenlijk niet samengaan. Maar we zijn er goed in geslaagd. Dat doen we door de gebruiker achter de knoppen te zetten. Je moet inspiratie bieden én een pad naar de kassa.’
Lat hoog leggen
Nihom: ‘Tom kwam naar ons toe met de vraag: help mij dit merk goed neer te zetten. Wat hem anders maakt dan andere ondernemers is dat we vanaf dag één de merkbeleving in essentie van gebruik van product moesten neerzetten. Want dat is de sleutel van het succes.’
Wat vraagt Peeters verder van het bureau? Lachend: ‘Dat ze naar mij luisteren. “Be reasonable and do it my way”. Nee, het gaat naar luisteren vooral ook om feedback. DentsuAchtung mag ook zeggen: dit voelt niet goed. Als je de lat hoog legt, moet je de mensen van het bureau ook onderdeel maken van wat je aan het bouwen bent en ze het vertrouwen geven. Het is niet: kun je voor mij een merk bouwen? En als het niet lukt dan huur je een ander bureau in. Dat is een heel oninteressante manier van samenwerken. Veel interessanter is je hele team bij je laten shoppen en het daar eens de hele dag over hebben met elkaar.’
Nihom: ‘We hebben elkaar gevonden in ondernemerschap. Ondernemerschap en creativiteit is één en hetzelfde: Kansen zien en bedenken wat je kunt doen om die kansen te grijpen. Lef hebben. Als het lukt ben je blij, als het niet lukt, ga je door naar het volgende.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!