Consumentenbond stelt claims als ‘natuurlijk’ en ‘puur’ aan de kaak

Er zijn nauwelijks regels voor claims als ‘met natuurlijke ingrediënten’, ‘100% natuurlijk’ en ‘puur’. Consumenten nemen ze wel serieus.

Puur natuur en zo

De Consumentenbond pleit voor heldere regels voor het gebruik van de termen ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten. In Frankrijk, Groot-Brittannië en Ierland zijn er al richtlijnen om misleiding en onduidelijkheid tegen te gaan. ‘Die moeten er hier ook komen.’

De Consumentenbond stelt vast dat in de Warenwet nauwelijks regels staan voor de claims ‘met natuurlijke ingrediënten’, ‘100% natuurlijk’ en ‘puur’. Toch nemen consumenten deze termen volgens de bond vaak serieus en associëren ze die met gezond. ‘En fabrikanten spelen daar handig op in. Ze gebruiken dit soort kreten om hun producten te pas en te onpas een gezondere uitstraling te geven.’

Deur voor misleiding wagenwijd open

De directeur van de Consumentenbond, Sandra Molenaar, zegt termen als ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op producten die niet bepaald gezond zijn, vol bewerkte ingrediënten vaak te zijn tegengekomen. Bij ranja en cola bijvoorbeeld, maar ook bij sausmix, koek, suikerklontjes, winegums, chips en ravioli. Molenaar: ‘Omdat niet is vastgelegd hoe fabrikanten die claims “puur” en “natuurlijk” mogen gebruiken, geven ze er allemaal hun eigen draai aan. Daardoor staat de deur wagenwijd open voor misleiding.’

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt hoe consumenten kijken naar claims als ‘100% natuurlijk’, ‘met natuurlijke ingrediënten’ en ‘puur’. Ruim de helft van de ondervraagde consumenten zegt ‘natuurlijk’ niet te vinden passen bij een voedingsmiddel dat in een fabriek bewerkt is. Driekwart geeft aan dat er heldere regels moeten komen voor het gebruik van dit soort termen.

Europese regels

De Consumentenbond wil dat er Europese regels komen om misleiding met claims als ‘puur’ en ‘natuurlijk’ uit te bannen. Maar volgens Molenaar moeten we daar niet op gaan zitten te wachten. ‘In afwachting daarvan moet de Nederlands overheid vast richtlijnen opstellen. Tegelijkertijd roepen wij fabrikanten op om loze claims zo snel mogelijk van hun verpakkingen te halen.’

Enkele fabrikanten hebben na vragen van de Consumentenbond al toegezegd hun verpakking aan te gaan passen.

De Consumentenbond strijdt al lang tegen misleidende informatie op voedseletiketten, onder meer met de campagne ‘Kletspraatjes’, die in 2012 startte.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie