Communiceren met 50+'ers: 4 misverstanden en 3 tips

Ze gebruiken alle soorten media, reizen overal heen, daten en kopen online. Hoe kun je communiceren met de snelst groeiende groep: 50+'ers?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Als er ergens winst te behalen is, is het bij de 50+‘er volgens Nathan Vos (hoofdredacteur van Zin) en Ingrid van der Werf (Senior research consultant bij Sanoma). Deze groep heeft hun huis afbetaald en is soms stoerder en wereldwijzer dan hun kinderen. Daarnaast gebruiken ze alle soorten media, reizen ze overal heen, kopen online en daten er op los. Toch worden zij in communicatie vaak genegeerd of voelen zich niet aangesproken. Wie is nu eigenlijk die ‘vijftiger’?

Ingrid van der Werf gaf een presentatie op de Sanoma Mediaparade met tien misverstanden over vijftigers, gevolgd door zes communicatiewetten.

Een selectie uit de misverstanden:

1. Vijftigers zijn voorspelbare consumenten
Vaak wordt er vanuit gegaan dat de vijftigplusser zich in de adoptiecurve bevindt bij de late majority of de laggards, hiermee maken zij dus vaak geen deel uit van de doelgroep die je probeert te bereiken. Niets is minder waar! Veel vijftigplussers bevinden zich in de categorie early adopters en early majority. Onder de 50+‘ers bevinden zich ook innovators! Bron: 50+ expertisecentrum.

3. 50+‘ers zijn allemaal hetzelfde
Er zijn meer criteria dan leeftijd die bepalen ‘hoe’ een vijftigplusser is en zich gedraagt. Denk aan: inkomen, gezondheid en levenstype. Het gedeelte betrekkelijk conservatieve vijftigplussers, de ‘oudere afwachtenden’ bedraagt maar 26 procent. Maar liefst 51 procent wordt geschaard onder ‘jongere ruimdenkers’ en ‘vrijgevochten voorlopers’.

3. 50+‘ers kopen niet online
Vijftigplussers kopen wel online. Achtenzestig procent van de 50-70jarigen koopt online, achtendertig procent doet dit minimaal een keer per kwartaal (NOM Doelgroep & Print Monitor).

4. 50+‘ers begrijpen niets van digitale media
Om te beginnen wordt het mediagebruik van vijftigplussers vaak onderschat. Uit de Media Standard Survey van 2012 blijkt dat 58 procent actief is op internet van de 65+‘ers, in de categorie 50-65 is dit 90 procent. 65+ surft zes uur per week, 50-65 doet dit negen uur. Ze zitten hierbij niet alleen achter de pc maar internetten ook op een tablet (vijf procent van de 65+-ers en van de 50-65 jarigen 15 procent) en op een mobiel (plusminus dezelfde percentages). Maar, en nu komt het, deze doelgroep is ook nog eens gek op gadgets. Eenenveertig procent van de 50-70-jarigen is geïnteresseerd in gadgets en nieuwe technologieën. Het tabletbezit in deze groep is inmiddels zestien procent. Dit percentage zal alleen maar stijgen (van de 20-49 jarigen heeft immers 54 procent een tablet en van de 13+‘ers al achtenveertig procent).

Nadat alle misverstanden (de volledige lijst lees je hier: ) van de baan waren geruimd, werden er gegeven. De drie belangrijkste voor Communicatie:

1. Geef positieve waarden mee
Vijftigplussers willen worden benaderd door middel van positieve uitingen. Denk bij uitingen eraan: ‘het leven aan de andere kant van de vijftig is mooi!’. Bekijk eens de campagne: Vodafone- The Kiss.

2. Geef zekerheid
50+-ers verlangen naar zekerheid. Online bestellen, geen probleem, maar dan willen ze wel een gevoel van zekerheid. Dit houdt in veel gevallen in een duidelijke communicatie van contactgegevens van de personen die kunnen ze aanspreken als iets niet lukt. Populaire website is bijvorbeeld Expert die ‘gratis twee jaar garantie, bezorgservice, installatie & montage en hulpgarantie’ biedt.

3. Wees sociaal verantwoordelijk
Ook vijftigplussers verwachten steeds meer sociale verantwoordelijkheid van bedrijven. In je communicatie kun je dus hierop inspelen door te zeggen hoe zuinig je product is. Dus bij een auto vooral vermelden hoe een auto het doet op dat maatschappelijk verantwoorde gebied in plaats van de snelheid benadrukken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie