Bijna niets dan lof en een dikke 7,2 voor de commercial van een minuut, die reclamebureau They maakte voor een gezamenlijk initiatief van KNVB Eredivisie en NOC*NSF. Het kan zijn dat u een 7,2 slechts vindt klinken als een 'ruim voldoende', maar de campagnedatabase van onderzoeksbureau komt uit op een gemiddeld cijfer van 6,3. Bijna een heel punt hoger, dat is dus een mooi rapportcijfer.
Dat blijkt uit het onderzoek in het kader van 'Campagnerapport', een samenwerking tussen Adformatie en onderzoeksbureau Memo2. Om tot het rapportcijfer te komen, werden 92 respondenten bevraagd.
De campagne scoort dan ook fors bovengemiddeld op de waarden 'Passendheid', 'Is leuk', 'Spreekt mij persoonlijk aan', 'Onderscheidt zich' en 'Is geloofwaardig'. De respondenten vinden de commercial niet opvallender dan gemiddeld en ook wat betreft de factor 'Vertelt mij iets nieuws', wijkt de campagne niet af van de benchmark van Memo2.
Ondanks de uitstekende resultaten hierboven, geeft een aantal respondenten aan dat ze niet zo goed weten waar de commercial voor is:
- 'Het gaat over sport, maar van wie is het? Dat blijf ik me de hele commercial afvragen.'
- 'Ik heb geen idee wat deze reclame als doel heeft.'
Luna Checa, junior media researcher bij Memo2 concludeert: 'De commercial van de KNVB, Eredivisie en NOC*NSF wordt erg goed gewaardeerd, op vrijwel alle aspecten. Voornamelijk de geloofwaardigheid en het algemene rapportcijfer pieken boven de MeMoBenchmark uit. Ondanks de hoge score op boodschapoverdracht blijkt uit de spontane toelichtingen echter dat niet heel veel Nederlanders exact begrijpen wat de specifieke boodschap van de commercial is.'
Andere spontane toelichtingen die respondenten op de commercial gaven:
- 'Alweer een sportreclame, maar wel weer eens iets anders dit keer.'
- 'Fantastische commercial, benadrukt waar we echt waarde aan moeten hechten!'
- 'Dit zijn mijn broertje, mijn vader, mijn kinderen later.'
- 'Niet alleen de mooiste mensen worden gebruikt, maar je ziet mensen zoals jij en ik!'