Campagne tegen bierbelasting

Brouwers en tapperijen zijn een campagne begonnen tegen de verhogingen van bierbelasting. De hoge Nederlandse bieraccijns jaagt kopers van bier over de grens, stellen ze. Bovendien zou het honderden banen kosten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Centraal in de campagne staat een korte en een .

De Nederlandse biersector betaalt jaarlijks zo’n 390 miljoen euro aan bieraccijns. Sinds 2002 is de accijns op bier bijna verdubbeld, stelt Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers.

Volgens de bierbranche zal de accijnsverhoging van 10 procent op 1 januari 2013 de overheid meer geld kosten dan opleveren. Er gaan onder meer 300 banen verloren bij brouwers, toeleveranciers en in de retail. In deze cijfers is de horeca nog niet meegenomen.

Volgens Cees-Jan Adema jaagt de hoge bieraccijns steeds meer bierkopers naar Duitsland, waar de bieraccijns vier keer lager is. ‘De omzet die de brouwers door de trek naar het buitenland mislopen, leidt direct tot banenverlies bij de Nederlandse brouwers, haar afnemers en toeleveranciers.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie