De BurgerServiceCode is geschreven vanuit het perspectief van de burger en bevat tien normen waaraan de digitale contacten tussen burger en overheid moeten voldoen. Elke norm is tweezijdig geformuleerd: als een recht van de burger met een daarbij behorende plicht van de overheid. De burger kan erop terugvallen als hij de overheid wil aanspreken op de kwaliteit van digitale contacten. De overheid kan de code gebruiken om haar informatie, diensten en interactie te motiveren.
Overheden zien de BurgerServiceCode steeds vaker als dé standaard voor publieke dienstverlening. Voorbeelden zijn de provincie Drenthe en de gemeenten Groningen, Heiloo en Oisterwijk. Maar de toepassing gaat niet vanzelf. Om overheden te helpen de algemene uitgangspunten van de BurgerServiceCode concreet en praktisch uit te werken, heeft Burger@Overheid.nl een hulpmiddel ontwikkeld dat tegelijk met de brief is verstuurd. Het betreft hier een werkschrift met achtergrondinformatie over de BurgerServiceCode en toepassingsvoorbeelden. Daarnaast is er een eenvoudige checklist opgenomen, aan de hand waarvan organisaties zelf kunnen vaststellen in hoeverre ze aan de code voldoen.
De inhoud van het schrift wordt ieder jaar geactualiseerd met onder andere praktijkvoorbeelden. Overheidsorganisaties zijn daarom uitgenodigd voorbeelden aan te dragen. De beste praktijkvoorbeelden dingen mee naar de prestigieuze WebWijzerAward. (Op de foto: Den Haag wint WebWijzerAward 2007.)
Alle inzendingen worden geplaatst op www.burger.overheid.nl. Burgers zijn daar in de gelegenheid commentaar te geven op deze toepassingen. Bij ieder commentaar zal de desbetreffende overheidsorganisatie om wederhoor worden gevraagd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!