Brandweermannen met iPads

Nog maar vier maanden live, maar nu al hebben vier van de vierentwintig brandweerkorpsen in Nederland een iPad in de bluswagen hangen, met daarop de app van LiveOP.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

&;In deze business moeten mensen zo snel mogelijk zo veel mogelijk weten. Onze app kan levens redden&;, zegt Coen Heck, CEO van Appnormal.

Omdat het vorige systeem aan vervanging toe was, werd Appnormal, en Slagman.com voor de back-end, gevraagd een functionele app voor in de brandweerwagen te ontwikkelen. Dat werd , een app die alle benodigde incidentinformatie overzichtelijk weergeeft ‘du moment’ dat de brandweerlieden zich in de wagen haasten. Aanrijdroutes, de beste parkeerplek, gas-, water- en elektriciteitsaansluiting van de plek des onheils, gevaarlijke stoffen – en ga zo maar door.

Licentiesysteem à la Netflix
“LiveOP is onder licentie te koop. We hanteren het Netflix-principe: je mag het onbeperkt gebruiken – en het maakt niet uit of je nu drie of dertig bluswagens hebt. Elk aangesloten korps stuurt twee afgevaardigden naar de overleggroep die elk kwartaal bijeenkomt. Daar bespreken ze nieuw te ontwikkelen functionaliteiten. Een derde van de licentie-inkomsten is gereserveerd voor doorontwikkeling – elke nieuwe functionaliteit wordt voor alle korpsen beschikbaar. Hoe meer korpsen met LiveOP, hoe minder je dus per korps betaalt. Het zou doodzonde zijn als elk korps eigen software ontwikkelt. De behoefte is doorgaans hetzelfde.”

Drone-beelden in de app
“Toch kan het voorkomen dat een korps een bijzondere wens heeft. Zo was er een korps dat live-beelden van haar drone op de iPad wilde ontvangen. Brandweermannen vliegen met een drone, uitgerust met camera, over een gebouw dat in de fik staat, zodat de brandhaard snel gelokaliseerd kan worden. Als het een korps niet lukt de overleggroep te overtuigen van de noodzaak van zo’n functionaliteit, kan ze besluiten hem zelf te financieren – zo kunnen kleinere korpsen gebruikmaken van de middelen van de grotere.”

Na melding meteen alle info paraat
“Zodra iemand 112 belt, wordt het incident doorgevoerd in het Geïntegreerd Meldkamer Systeem, kortweg GMS, dat landelijk in elke meldkamer wordt gebruikt. LiveOP sluit technisch naadloos aan op het GMS. Zodra de brandweermannen het alarm horen en langs de paal naar beneden glijden, is alle belangrijke informatie al beschikbaar op de iPad in de juiste wagen.”

Nominatie voor Beste IT-project
“Vier brandweerkorpsen werken inmiddels met LiveOP en we zijn in gesprek met nog meer korpsen. Het gaat echt ontzettend goed, onze klanten zijn heel tevreden. Ze hebben ons zelfs voorgedragen voor nominatie voor de Computable Award voor Beste IT-project binnen de overheid, omdat de ontwikkeling en implementatie van onze dienst zo succesvol was. Een grote eer!”

Funk
“Op het moment kijken we ook voorzichtig naar Duitsland. Een interessante markt, alleen al doordat die zoveel groter is dan Nederland. Daarnaast weten we dat Duitse brandweerkorpsen technisch nog achterliggen op de Nederlandse. Om aan informatie in de brandweerauto te komen, maken veel korpsen nog gebruik van radiocontact – of Funk, zoals ze dat daar zeggen.”

Veilig
“Een applicatie ontwikkelen voor een nooddienst brengt veel verantwoordelijkheid met zich mee. We willen absoluut voorkomen dat er slachtoffers vallen doordat onze app niet goed werkt. We testen onze updates altijd grondig voordat ze naar de klant gaan, zodat er niks fout kan gaan. Er zijn duidelijke afspraken dat de klant bijvoorbeeld niet het besturingssysteem van de iPad mag updaten zonder onze toestemming. Gelukkig is er tot nu toe nog nooit een storing geweest.”

*) Dit is een artikel uit de reeks van de .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie