Bos gaat PR-teugels nauw aantrekken

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Net bekend en meteen al onderwerp van fundamentele kritiek binnen de partij. Anoniem. Wouter Bos gaat de PR-touwtjes ferm in handen nemen, nu de opinie-onderzoeken voorspellen dat de PvdA bij de komende verkiezingen de grootste partij wordt, waarna Bos zich premier mag gaan noemen. De reden: een paar publicitaire uitglijers. Ook van Bos zelf (over de kwaliteit van de bijdrage van veel nieuwe allochtone PvdA- gemeenteraadsleden) en van kamerlid Sharon Dijksma, die suggereerde dat niet-werkende vrouwen hun studiekosten moeten terug betalen. Voorstel werd schielijk teruggetrokken.

De partijcommunicatie dient centraal bepaald te worden - en gestuurd. De Volkskrant citeert vandaag uit een notitie van het campagneteam van de PvdA. De partij wordt door de media steeds serieuzer genomen, keerzijde is dat alles onder een enorm vergrootglas wordt gelegd. Van nu af aan worden interviews 'professioneel voorbereid", op type vragen geoefend en overlegd -en later vermoedelijk verordonneerd- 'hoe de boodschap het beste kan worden verwoord.' Tip uit de notitie: 'Het is daarbij belangrijk dat vooraf wordt bedacht wat het nieuws is dat in een interview wordt gebracht. Anders gaan journalisten dit zelf bedenken en heb je niet meer in de hand wat het nieuws gaat worden.' Elementaire zaken voor degenen die iets van media-training afweten. Alles draait daarbij om de kernboodschap of kernboodschappen en hoe je die zo goed mogelijk in de media krijgt.

Weinig dapper, maar misschien kenmerkend voor de partijcultuur binnen de PvdA, is dat de kritische parlementariers niet met name worden genoemd. Een spreekt van 'doorgeschoten paternalisme.' Want Bos 'kan ons niet voorschrijven hoe we ons moeten gedragen.' Een ander zegt, nog steeds volgens de VK: 'Ik ben geen klein kind. Ik ben een volksvertegenwoordiger. Ik bepaal zelf wat ik zeg. Het is hier geen dictatoriale staat.'

Gelukkig herinnert het dagblad zich dat partijvoorzitter Michiel van Hulten geen voorstander was voor het inschakelen van allerhande communicatie-adviseurs, in ruil voor 100 pct accurate citaten en geen off-the-record gedoe of gelek. 'Maar ik heb nog veel zendingswerk te verrichten binnen mijn partij', zegt hij nu.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie