Wat wel uniek is, is dat de video sinds vanavond al via YouTube te zien en via Twitter verspreid is. Goed, ook daarmee springt u wellicht niet meteen een gat in de lucht. Toch is dit wel het moment dat BMW Group Nederland social media officieel een kans geeft. En we hopelijk binnenkort meer op dit vlak gaan zien van het merk. Dat het zich open durft te stellen. Niet alleen zendt en luistert, maar ook de interactie aangaat en aanjaagt en op speelse wijze consumenten en fans online voor zich weet te winnen.
Bij BMW AG is al eerder het licht aangegaan. Sinds september 2009 wordt er vanuit het hoofdkantoor in Duitsland aandacht besteed aan Social Media. Met onder andere de komst van BMW.tv en een fanpage op Facebook werden de eerste stappen gezet. Waarbij interessant is te melden dat BMW afgelopen vrijdag haar 500.000ste fan mocht begroeten. Wereldwijd kunnen verschillende vestigingen nu advies en hulp krijgen bij het inzetten van Social Media. Maar dit wil natuurlijk nog niet zeggen dat dit al op grote schaal gebeurt.
In Nederland heeft Marlie van Doorn voor haar studie een onderzoek bij BMW gedaan naar het betrekken van social media vanuit een PR perspectief. Tot in de directiekamer heeft ze zich hard moeten maken voor het nut en belang ervan. Ik liep ooit zelf stage bij BMW Group Nederland en kan me levendig voorstellen hoe de grijze mannen het haar moeilijk maakte. "Wat is dan de ROI van Social Media?" en "Hoe gaan we daar dan meer producten door verkopen?" Herkenbare vragen uit boardrooms van grote bedrijven.
Toch kon ze in November al haar eerste wapenfeit presenteren toen ze BMW's eerste Social Media Release (persbericht 2.0) verstuurde. (Lees hier meer over via Marketingfacts) Experimenteren en leren is het devies. Iets waar Van Doorn inmiddels in een vaste betrekking bij het bedrijf ruimte voor krijgt. Binnenkort krijgt ze daar bovendien hulp van hogere hand bij. De nieuwe Algemeen Directeur bij BMW Group Nederland is namelijk Jan-Christiaan Koenders. Iemand die in zijn vorige functie binnen het Duitse hoofdkantoor Social Media al omarmde. Let the joy begin!
Goed, omdat ik u nu toch nieuwsgierig heb gemaakt. Waar het voor fans toch stiekem om draait. De nieuwe BMW Commercial.
Ter aanvulling: in januari schreef ik voor mijn 'Branddriven' column in Tijdschrift voor Marketing een column over de BMW 7 Serie waarin ik ook kort in ga op de online presence van het merk.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!