ASR verkoopt de onlinebank Knab aan de Oostenrijkse bank BAWAG Group voor 510 miljoen euro, meldt de verzekeraar. ASR kreeg Knab in handen na de overname van de Nederlandse activiteiten van branchegenoot Aegon. De verzekeraar liet eerder al weten de strategische opties voor Knab te onderzoeken en meerdere biedingen te hebben ontvangen op de onlinebank.
Vernieuwing(?)
Knab, het omgekeerde van ‘bank’, was bij oprichting in 2012 (opererend onder de banklicentie van Aegon), de grote belofte: een bank die het helemaal anders zou gaan doen. In een tijd dat het vertrouwen in financiële instellingen tot een all time low was gedaald, zei Knab de klant (en niet het product) centraal te willen stellen. Het richtte zich vooral op ZZP’ers (verbond zich bijvoorbeeld als hoofdsponsor aan de Freelancer of the Year Awards) en probeerde met online (en mobiele) tools voorop te lopen. De bank wilde ‘online challenger’ zijn. (Knab werd overigens opgericht in hetzelfde jaar als online bank Bunq van Ali Niknam.)
De klantgerichtheid moest onder meer vorm krijgen door te werken met een pakkettenstructuur, waarbij zaken als een persoonlijk financieel plan en financiële producten (rekeningen om te betalen, sparen, beleggen) voor een vast bedrag per maand werd aangeboden. Of Knab nou werkelijk een ‘bank nieuwe stijl’ was (‘de bank van morgen’), daar waren de meningen over verdeeld. Positioneringsstrateeg Onno Maathuis zei in 2014 dat Aegon met de oprichting van Knab wel een poging heeft gedaan om ‘de bank van morgen’ neer te zetten, maar dat het toch eigenlijk gewoon 'een bank oude stijl' was. Oprichter, geestesvader en directeur René Frijters verliet Knab in 2017.
Hypotheken later
Aanvullend op de verkoopdeal is een overeenkomst gesloten om op enig moment na afronding van de overname het beheer van hypotheken op de balans van Knab over te kunnen dragen aan BAWAG, voor een aanvullende vergoeding van 80 miljoen euro aan ASR. De afronding van de verkoop wordt verwacht in de tweede helft van 2024, onder voorbehoud van goedkeuring door de toezichthouders en advies van de centrale ondernemingsraad van ASR.
Marketing dept
Wat de mogelijke gevolgen van de voorgenomen verkoop zijn voor de marketing(afdeling) is niet helemaal duidelijk. Aan de positionering van het merk Knab wordt - zo blijkt uit het persbericht - niet getornd: 'Knab blijft dé bank voor zzp’ers met hetzelfde merk en dezelfde identiteit. (...) Samen met ons nieuwe moederbedrijf zijn we vastbesloten om onze belofte onverminderd waar te maken en onze klanten te voorzien van de beste financiële oplossingen en service.'