"Wat is ‘next’?" Een simpele vraag die in deze tijden snel complex wordt. Zodra de vraag betrekking heeft op werk en bedrijven, is het vertrouwen van mensen in het voorspellen van "wat speelt er in de toekomst?" wijfelend. Vooral als het gaat om de drie gelijktijdige krachten waarop Rishad (in zijn briljante blog) refereert: technologie, demografie en de pandemie.
De vraag stellen kan verlammend werken. Als het gaat om Europese mkb's en de grote merken die aan ze verkopen, zijn er toch enkele indicatoren die kunnen helpen om, met enig vertrouwen, hun 'wat speelt er in de toekomst' te voorspellen.
De macro-economische ontwikkelingen, niet in de laatste plaats de oorlog tussen Oekraïne en Rusland en de stijgende inflatie, maken het lastiger dan ooit om uitspraken te doen over wat de toekomst te bieden heeft. Uit McKinsey's Consumer Pulse survey (1) blijken dit de twee 'top concerns' te zijn van europese consumenten. Onze observaties zijn dan ook voorlopige perspectieven die de basis leggen voor de tweede helft van 2022 en daarna, voor marketeers, merken en hun ecosystemen. We zullen dieper blijven duiken en onze standpunten blijven ontwikkelen terwijl de toekomst voor iedereen blijft evolueren.
#1: MKB's handelen op emotie, nu meer dan ooit
Al meer dan 15 jaar is Cargo’s mantra: "Als je wilt dat een MKB-bedrijf handelt, moet je ze eerst laten voelen." Bedrijven kopen niet bij bedrijven, mensen kopen bij bedrijven. En mensen zijn van nature emotionele wezens. Wat we allemaal hebben meegemaakt de afgelopen 2 jaar heeft dat geloof alleen maar versterkt. De nadruk op menselijke connecties, waarden en doelen zal besluitvorming in het MKB bevorderen. Nu, maar het zal ook in de toekomst bepalen met wie we zaken doen.
#2: Nieuwe tijden brengen nieuwe uitdagingen met zich mee
Hoewel het vinden van klanten een topuitdaging blijft voor het MKB (bij 18% staat op nummer 1), is het vinden van bekwaam personeel en ervaren managers pijnpunt #1 geworden voor 27% van het MKB. En met 32% is dit zelfs nog hoger voor middelgrote bedrijven. Er zijn veel verschillende meningen over waar de personeelsuitdagingen door worden veroorzaakt, maar over één ding is iedereen het meestal eens: het is niet alleen een pandemisch fenomeen. Dit betekent dat deze #1-uitdaging de komende maanden en jaren een impact zal blijven hebben op het Europese MKB en dat ze op zoek zullen blijven naar hulp en ondersteuning op dit gebied.
#3: Werken op afstand is een blijvertje
Al uit ons Noord-Amerikaans onderzoek uit 2021 ontdekten we dat meer dan 40% van het MKB van plan was om werken op afstand een permanente optie te maken, zelfs na Covid. Recenter onderzoek (2) toont zelfs aan dat in Nederland meer dan 19% van de werknemers bereid is hun baan op te zeggen indien ze weer fulltime naar kantoor moeten. Gekoppeld aan observatie #2, vereist het behouden of het aantrekken van talent dat MKB's opnieuw moeten nadenken over waar, wanneer en hoe het werk wordt gedaan. Niet omdat het MKB het wil, maar omdat medewerkers het eisen.
#4: Werknemers willen gehoord worden
Een deel van de emotie en drang naar meer doelgerichte besluitvorming en zakelijke relaties komt niet alleen van de eigenaren en besluitvormers zelf, maar ook van het Europese MKB-personeel. Gen Y en Z maken steeds meer deel uit van het MKB-personeel en deze generaties willen inspraak in met wie hun werkgevers zaken doen. En ze zijn bereid om hun mening te uiten. Ze verwachten dat de waarden van MKB-leveranciers overeenkomen met hun eigen persoonlijke waarden. En hoewel eigenaren nog steeds leunen op Gen X en Boomers, zal de invloed van het nieuwe personeelsbestand in de toekomst alleen maar groeien. Zeker naarmate deze generatie zelf ook weer meer en meer eigenaren en beslissers zal voortbrengen.
#5: Veranderingen in consumentengedrag zullen digitale transformaties blijven versnellen
De dramatische verschuivingen in het consumentengedrag van de afgelopen jaren hebben de behoefte van het MKB om hun bedrijf digitaal te transformeren, in een stroomversnelling gebracht. MKB'ers wisten dat ze hun producten, diensten, activiteiten en ervaringen moesten digitaliseren. Degene die bleven volharden in een analoge aanpak beseffen nu dat verandering nodig is om te overleven. Van contactloze betalingen en ervaringen tot geautomatiseerde processen en frictieloos omnichannel winkelen en kopen; het MKB zal de komende 12 tot 24 maanden hun bestaan blijven hervormen. Dit betekent dat ze tijdens dit transformatietraject de steun van grote merken nodig zullen blijven hebben.
#6: MKB'ers willen de controle terugkrijgen
MKB's zijn altijd trots geweest op hoe ze macro-influencer-proof waren. Hoewel zaken als belastingen, economische en politieke verschuivingen en regelgeving van invloed waren op hun bedrijf, dicteerden ze niet hun succes. Ze konden vertrouwen op hun vaardigheden, vasthoudendheid en inspanningen om te slagen. Maar dat is allemaal veranderd in de afgelopen 2 jaar in Europa. MKB’s verloren veel van die controle over hun eigen succes en lot. En in de toekomst willen ze die controle terugkrijgen en er tegelijkertijd voor zorgen dat ze nog meer macro-influencer-proof zijn.
#7: Bedrijfsvorming evolueert
Wat een bedrijf of een start-up is, zal de komende jaren blijven evolueren. De opkomst van de gig-economie wordt gedreven door jongere mensen die nevenactiviteiten en start-ups beginnen – niet noodzakelijkerwijs beginnend vanuit een traditioneel fysiek kantoor. Dit vereist dat grote merken verschillende strategieën en benaderingen nodig hebben om te weten wanneer deze activiteit een MKB wordt. Dit is van cruciaal belang omdat het opbouwen van een relatie met een MKB vanaf het begin betekent dat de relatie samen kan evolueren, in plaats van de duurdere en inefficiëntere benadering om van de concurrentie te veroveren.
#8: Speed to market ontmoet speed to marketing
Het traject van een idee tot de oprichting van een bedrijf blijft versnellen dankzij technologie, economische ontwikkelingen en het gemak waarmee een bedrijf kan worden gestart. Dus gekoppeld aan punt #7, zal de vraag naar wendbaarheid en flexibiliteit van grote zakelijke marketeers blijven toenemen. MKB's hebben de afgelopen jaren geleerd om snel te schakelen om aan de eisen van de consument en de markt te voldoen. Nu moeten de grote merken en hun marketeers dit voorbeeld volgen en zich een beetje meer gedragen als het MKB dat ze zo graag als klant willen.
#9: Denk aan ecosysteem versus routes naar de markt
Het toekomstige winkel- en koopgedrag van mkb's wordt gedreven door dezelfde consumentenverschuivingen waaraan ze hun bedrijf hebben aangepast (denk aan punt #5). Dit betekent dat MKB-bedrijven gaan kopen via routes die hen de meeste waarde en de beste wrijvingsloze ervaring opleveren. De dagen van grote merken die het koperstraject beheersen, of MKB-kopers naar meer winstgevende routes duwen, zijn voorbij. In de toekomst zullen de Europese MKB-bedrijven meer controle krijgen en eisen over hoe, waar en wanneer ze winkelen en bij bedrijven kopen. Voor grote merken: denk minder aan de juiste plaats, het juiste moment, de juiste boodschap en denk meer aan élke plaats, élke keer en één boodschap als grote merken nu, en in de toekomst, het hart en het verstand van het MKB willen veroveren. Want één ding is zeker, de toekomst gaat niet achteruit.
De bovenstaande lijst is geenszins uitputtend. De macro-economische ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en wat vandaag een zekerheid is kan over een aantal maanden compleet anders zijn. Het eerder genoemde McKinsey onderzoek toont aan hoe europese consumenten hun gedrag aanpassen als gevolg van de onzekere economische situatie(1) . Cargo Strategy zal daarom blijven observeren, luisteren en praten met de MKB's die vandaag in Europa bestaan. Misschien niet alle 22,6 miljoen, maar met genoeg om ons te helpen bij het volgen en voorspellen van, niet alleen hun 'wat speelt er nu', maar vooral ook 'wat speelt er in de toekomst'.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!