In de Verenigde Staten heeft Apple oppositie ingediend tegen een aanvraag tot merkregistratie van het logo van een peer door de kook- en recepten-app Prepear. Volgens Apple roept het minimalistische ‘fruit design’-logo van Prepear de gedachten op aan het logo van Apple.
Veel conflicten
Het is niet de eerste keer dat Apple ten strijde trekt om zijn logo te verdedigen. Het bedrijf voerde de afgelopen 10 jaar een groot aan juridische procedures tegen merken waarvan Apple vindt dat ze te dicht in de buurt bij het Apple-logo komen. Hoewel sommige claims van Apple nogal overdreven lijken, blijkt uit onderzoek in de Europese jurisprudentie dat Apple toch opvallend vaak aan het langste eind trekt. Dat het Apple-logo één van de bekendste merken ter wereld is, speelt daarbij natuurlijk een belangrijke rol.
You win some
Onderstaande logo’s werden allemaal verboden of kregen een hele beperkte Europese registratie vanwege de gelijkenis met het Apple logo.
You lose some
Maar Apple verliest ook wel eens. Hieronder ziet u wat merken die Apple niet wist te stoppen.
En het Prepear-logo?
En hoe zal het dan aflopen in dat conflict over het Prepear-logo? Mijn inschatting is dat Apple dat niet gaat redden. Waarom?
1. Een appel is geen peer en Apple heeft geen fruitschaalmonopolie
2. Het kenmerkende hapje op rechts ontbreekt
3. Het gaat hier om een recepten-app. De producten en diensten van Apple hebben niets te maken met culinaire zaken of recepten
Bas Kist - Merkenbureau Chiever
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!