Apple laat aanbieders van datingapps in Nederland nu écht kiezen uit verschillende betaalmethoden. Het techbedrijf, uitbater van de App Store op de iPhone, komt hiermee tegemoet aan de eisen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het oordeel van de ACM volgt na een maandenlange periode waarin Apple zeker tien voorstellen heeft gedaan die door de toezichthouder afgekeurd zijn. Omdat Apple niet op tijd een passend voorstel heeft aangeleverd, moet het de ACM een dwangsom van vijftig miljoen euro betalen.
Datingapps klaagden over concurrentieregels
Dat de ACM zich bemoeit met de betaalmethoden van Apple's App Store, komt omdat meerdere aanbieders van datingapps zich bij de toezichthouder gemeld hadden met klachten over Apple's commissiemodel. Apple vraagt vijftien tot dertig procent commissie per betaling in een app die gedownload is via de App Store. Bijvoorbeeld een premium-abonnement op een datingapp. Op een Apple iPhone is maar één appwinkel te gebruiken en dat is de App Store. Apple heeft op dat vlak dus veel macht, ook omdat het geen alternatieve betaalmethoden toestond.
Aanbieders van datingapps pleitten voor keuze uit meer betaalmethoden omdat die mogelijk lagere commissies rekenen. Met zo'n betaalmethode houdt de appontwikkelaar meer inkomsten over of kan het de prijs voor de gebruikers verlagen. De aanbieders van datingapps vroegen de ACM om onderzoek te doen op basis van de Nederlandse en Europese mededingingsregels. Eind maart oordeelde de ACM al positief over Apple's nieuwste voorstel.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!