America Online (AOL) is aan het testen met advertentievormen in het mailprogramma van AOL: AOL Mail.
Nu plaatsen wel meer providers en zoekmachines reclame op de homepages van hun mailprogramma's, denk aan MSN Hotmail.
AOL Mail is echter, in tegenstelling tot Hotmail, geen gratis dienst. En betalende abonnees zitten nu juist niet te wachten op reclame. Want dan hadden ze wel een gratis Hotmail-account afgesloten.
Dus waarom zou AOL zijn betalende abonnees op stang willen jagen met reclame?
Wellicht hoopt AOL op aanvullende inkomsten uit advertenties nu de abonnee-aantallen een constante dalende lijn laten zien. AOL gokt dan ook op een kleine groep opzeggers tegenover een flinke omzetgroei uit advertenties.
De Amerikaanse zoekmachine zegt bezig te zijn met het testen van banners beneden in het Read Me-scherm, dat verschijnt zodra een abonnee zijn of haar AOL 9.0 inbox opent.
Er is geen reclame te zien in e-mails zelf , en AOL zegt ook niet te doen aan getargete reclame naast relevante e-mails, zoals Google's Gmail.
Eerste resultaten volgens AOL: abonnees zijn niet geirriteerd door de reclame. Toch zijn er al veel klachten te lezen op een AOL message board. Meeste gehoorde klacht is dat er door de komst van advertenties minder ruimte is voor tekst.
Maar AOL wil het liefste af van betaalde internettoegang, en veel meer online advertentiegelden binnenhalen. De firma kijkt dan ook jaloers naar Google.
Internetters blijken steeds vaker voor gratis e-mail te kiezen. AOL-inkomsten daalden in het eerste kwartaal van 2006 met 7 procent dankzij een daling van maar liefst 13 procent aan inkomsten uit online abonnementen. Het laatste half jaar (Q4-2005 tot Q1 2006) zegden 835.000 Amerikaanse abonnees en 147.000 Europese abonnees hun abonnement op AOL Mail op. Inkomsten uit advertenties stegen in die periode met 26 procent (omgerekend 81 miljoen).
(via DMnews)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!