Premium

Amerikaanse bureauwereld houdt meer van PR dan van Communicatie

Negeert roep om ‘PR’ uit naam te schrappen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De vereniging van pr-bureaus in de Verenigde Staten heeft besloten. De nieuwe naam van de council, waarbij de grote bureaus zijn aangesloten, wordt ‘PR Council’. Daarmee houden de bureaus vast aan de term PR in de naam en negeren ze de roep om die te vervangen door ‘Communicatie’

De Amerikaanse bureauvereniging is opgericht in 1998. Veel leden vonden dat de naam The Council of PR Firms niet meer voldeed. Vooral de term PR zou te beperkt zijn om het werk van de bureaus te omschrijven. Het vakgebied is veel breder en nog slechts 8 van de 103 huidige leden gebruiken PR in hun naam.

De oude definitie van public relations werkt niet meer, erkende ook Jim Joseph, topman van Cohn & Wolfe, en voorzitter van de commissie die zich boog over een koers- en naamswijziging. In de zei hij: ‘We hebben er lang over gedacht om PR uit de naam te halen van onze vereniging. Maar we hebben dat nooit gedaan omdat public relations altijd gaat over engagement, invloed, en mensen ergens bij betrekken. We hebben besloten vast te houden aan wie we zijn, maar erkennen dat het vak zich heeft ontwikkeld en uitgebreid.’

De PR Council is overigens niet alleen in de ‘soulsearch’ naar wat PR nu precies is. De Public Relations Society of America, dat individuele professionals verenigt— heeft er een paar jaar geleden maanden over gedaan om tot een ge-update definitie te komen van public relations. Dit kwam eruit: &;Public relations is een strategisch communicatieproces dat bouwt aan wederzijds profijtelijke relaties tussen organisaties en hun publieksgroepen.&;

Christopher Graves, de mondiale topman van Ogilvy Public Relations, is overigens twee weken terug tot gekozen.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie