Amazon maakt vandaag bekend dat het zijn Fire TV Sticks 'Internationale versie'-mediaspelers ook in Nederland gaat verkopen. De mediaspelers voegen een smart-tv-omgeving toe op televisies, kosten respectievelijk 40 en 65 euro en zijn vanaf 17 november leverbaar. Klanten kunnen de producten voorbestellen.
Aandacht voor Nederlandse gebruiker
De Fire TV Sticks zijn al langer in de Verenigde Staten, Engeland en Duitsland te koop. Dat Amazon de mediaspelers met een strategie in Nederland uitbrengt, blijkt uit het feit dat de software Nederlandse apps als NLZiet, Ziggo Go TV en KIJK bevat. Het gepersonaliseerde startscherm dat op de tv zichtbaar is, is ook in het Nederlands vertaald.
Toch komt het product alleen via Engelstalige bediening helemaal uit de verf. De meegeleverde afstandsbediening met microfoons voor de Alexa-spraakassistent verstaat namelijk alleen Engels. Gebruikers kunnen met 'Alexa, open Netflix' weliswaar op een herkenbare manier de Netflix-app op hun tv starten, maar moeten 'Alexa, find action films' zeggen om een lijst met actiefilms voorgeschoteld te krijgen.
Software toont advertenties
Amazons mediaspelers draaien op zelfontwikkelde software met apps voor diensten als Netflix, internet en Spotify. De software toont in het buitenland advertenties. Amazon hanteert hier een speciaal programma voor. Op deze pagina kunnen geïnteresseerde adverteerders meer informatie vinden over de advertentiemogelijkheden op Fire TV Sticks 'Internationale versie'.
Gebruikers krijgen bijvoorbeeld een reclamevenster tussen veelgebruikte apps te zien, maar kunnen ook een beeldvullende advertentie voorgeschoteld krijgen. Die laatste vorm van adverteren is exclusief voor entertainmentpartijen, die zo bijvoorbeeld hun nieuwe film of serie prominent onder de aandacht kunnen brengen.
De software van Amazons mediaspelers toont ook in Nederland advertenties, bevestigt een woordvoerder van Amazons pr-bureau aan Adformatie. 'Deze advertenties zijn bedoeld om klanten te helpen geweldige content te ontdekken, door content aan de klant te tonen via een banner of een screensaver in de gebruikersinterface. Het doel is om klanten content te laten ontdekken die zij leuk vinden.'
Amazon staat advertenties in zijn software toe om op de lange termijn geld te verdienen aan de gebruikers van zijn mediaspelers. Concurrerende merken gebruiken ook reclames in hun smart-tv-software. Zo investeert Google fors in zijn Google TV-software, die steeds meer advertenties toont. Niet alle gebruikers zijn daar blij mee.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!