“Alles wordt hier zelf lokaal ontwikkeld”

Het marketingbeleid van McDonald's wordt niet wereldwijd gedicteerd door het Amerikaanse moederbedrijf.

We doen alles lokaal hier
Stijn Mentrop-Huliselan -Marketingdirecteur McDonald’s

In deze aflevering van de podcast Brandkast! praat presentator Roger Verdurmen met Stijn Mentrop-Huliselan, de marketingdirecteur van McDonald’s in Nederland.

Brandkast! Aflevering 16

Als je dacht dat het Amerikaanse hoofdkantoor het marketingbeleid van McDonald’s wereldwijd bepaalt, dan zit je ernaast. In deze podcast op Grow van DPG Media, vertelt Stijn Mentrop-Huliselan, marketingdirecteur bij McDonald’s Nederland, waarom dat niet klopt.

Marketeers zien in McDonald's hét schoolvoorbeeld van formuledenken: zowel merk als assortiment worden wereldwijd sterk geregisseerd, wat één van de redenen - zo niet dé reden - is van de kracht van dit merk. Je weet wat je krijgt, waar ter wereld ook.

Des te verrassender vond ik de toevoegingen van de Stroopwafel-McFlurry en eerder al de McKroket, als typisch Nederlandse producten, vrijwel direct ingeburgerd in het menu. Maar… hoe zit het nu eigenlijk? Kun je als marketeer bij zo'n multinational nog wel lokaal het verschil maken?

Ja, dat kan. De vrijheid van de Nederlandse organisatie van McDonald's op het gebied van marketing in brede zin gaat namelijk veel verder dan je denkt.

En Stijn Mentrop-Huliselan, CMO van McDonald's Nederland, maakt daar graag gebruik van. Wie denkt dat hij gewoon op de Nederlandse winkel past, heeft het mis. Natuurlijk zijn er kaders, maar daarbinnen kan Stijn met zijn team wel écht zijn eigen koers varen.

Hoe? Je ontdekt het in deze podcast, een verhelderend en openhartig gesprek. I’m loving it…

Luister nu! 

Benieuwd naar het antwoord op deze vragen? Luister op Grow van DPG Media naar een nieuwe en inspirerende aflevering van Brandkast!

Brandkast! verschijnt elke maand met een nieuwe aflevering in jouw favoriete podcast-app. Presentatie is in handen van Roger Verdurmen. Redactie door Maaike van der Ploeg. 

Brandkast! is een podcast waarin Roger Verdurmen op zoek gaat naar waardevolle inzichten en juweeltjes van verhalen op gebied van branding en storytelling. Een plek waar de merkgeheimen van alle gasten worden bewaard. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →