Plus kondigt aan dat haar leden vandaag tijdens de Algemene Ledenvergadering met een overgrote meerderheid hebben ingestemd met de voorgenomen fusie met Coop. Begin september maakten de supermarktketens bekend overeenstemming te hebben bereikt om samen verder te gaan.
Volgens de supermarkten betekent de goedkeuring van de ledenraad dat er een belangrijke stap richting de afronding van de fusie is gezet.
Naam Coop verdwijnt
Plus en Coop geven verder aan dat door de voorgenomen fusie de op twee na grootste servicesupermarkt van Nederland, met een landelijk netwerk van circa 550 winkels ontstaat, opererend onder de merknaam Plus en volgens diezelfde formule.
De coöperatie zegt dat de gezamenlijke consumentenomzet circa 5 miljard euro bedraagt. Daarnaast zou de gecombineerde organisatie werk aan ruim 40.000 medewerkers bieden, die elke week meer dan 4,5 miljoen klanten bedienen.
Sterke uitgangspositie uitbouwen
Duncan Hoy, algemeen directeur Plus, noemt het uniek dat twee gevestigde coöperaties fuseren.
‘Het geeft ons de mogelijkheid een nog sterkere en betere coöperatie te worden, waar ondernemende retailers zich thuis voelen. Door onze krachten te bundelen kunnen we onze sterke uitgangspositie als Beste Supermarkt van Nederland verder uitbouwen om zo de klant nog beter te kunnen bedienen.’
Autoriteit Consument & Markt
De ondernemingsraden (OR) van beide ondernemingen hadden volgens de supermarktketens eerder al een positief advies afgegeven over de fusie. Wel geeft Plus aan dat de voorgenomen fusie onder voorbehoud is van goedkeuring door de Autoriteit Consument & Markt (ACM), waarvoor het proces nog loopt.
Naar verwachting zal de transactie begin 2022 worden afgerond. De coöperatie wil In de komende jaren de Coop-winkels ombouwen naar de Plus-formule om de integratie te voltooien.
Lees ook: Plus benadrukt lokale betrokkenheid in nieuwe campagne met muziek van Rob Dekay
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!