Premium

Albert Heijn komt met zegels sparen in de app

De bijbehorende commercial moet overbrengen dat daar niets ingewikkelds aan is.

Koopzegels
Albert Heijn

Als zelfs de moeder van supermarktmanager Ilse het kan (zie commercial onderaan), kan iedereen het: digitaal zegeltjes sparen in de app. Albert Heijn brengt de goede oude ‘koopzegels’ naar het digitale domein: zegels van 10 eurocent worden na aankoop automatisch bijgeschreven in de AH app, die een overzicht geeft van de gespaarde zegels. Bij een vol ‘boekje’ (digitaal dus) ontvangen klanten het ingelegde bedrag plus 6 procent* rente.

Van de papieren zegels en spaarboekjes wil Albert Heijn nu echt af. Dat is een kostbaar en omslachtig systeem – ‘spaart u koopzegels?’ - en bovendien milieutechnisch niet meer van deze tijd. 'Het bespaart papier', zegt Albert Heijn in een toelichting. De bestaande koopzegels en spaarboekjes worden dan ook afgebouwd. Klanten die nog een incompleet zegelboekje hebben, kunnen hun boekje tot en met het einde van dit jaar vol maken en inleveren.

Tot 6% rente op je spaargeld. Gewoon tijdens het boodschappen doen.

Frequentie omhoog

Het valt op dat Albert Heijn zijn marketingcommunicatie stevig opschroeft. Het komt zo'n beetje om de week, zo niet wekelijks met een nieuwe commercial. 'Dat is het vaste snelle ritme in de retail', zegt Johan van der Zanden, head of marketing and communications bij Albert Heijn, 'het kloppende hartritme  van de commerciële kalender zodat we 52 weken per jaar klanten blijven verrassen in de winkel en aantrekken.'

Toch is het echt iets van de laatste tijd dat Albert Heijn-campagnes zich zo snel opvolgen. Van der Zanden: 'Dat is inderdaad het voordeel van een campagneconstruct met Ilse. De herkenbaarheid is er al en in de verhaallijn die we neerzetten, maakt zij mee wat klanten meemaken.'

Van der Zanden zegt dat Albert Heijn in samenwerking met TBWA twee commercials per keer opneemt. 'Dat is dus ook kostenefficiënt.'

*Hoge rente?

Die 6 procent klinkt uiterst aantrekkelijk. Toch levert het systeem van koopzegels - zoals gevoerd door een aantal supermarkten - de consument bar weinig op. Een gezin dat voor 100 euro boodschappen doet (en daarvoor élke keer trouw naar Albert Heijn gaat), geeft op jaarbasis 5200 euro uit en kan 520 euro sparen. Daarover 6 procent rente is 'maar' 31,20 euro.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie