Of de commercials met Ilse wat spectaculairder mogen? ‘Nou’, zegt Johan van der Zanden, directeur marketing en communicatie bij Albert Heijn, ’86 procent van de mensen zegt dat de reclame bij Albert Heijn vinden passen!’ Het spreekt voor zich dat als CMO Studio de kans krijgt om dé marketingman van Albert Heijn te interviewen, het niet alleen over marketingcommunicatie kan gaan. Wat is de strategie achter de verschillende apps van Albert Heijn? Wat is het idioom in de boardroom? Doet Albert Heijn wel genoeg goed? En wat vond Van der Zanden eigenlijk van de guerilla-actie van Greenpeace bij de Effies? ‘Effectief!’
In de veertiende aflevering van CMO Studio, de video- en podcastrubriek over marketing van Adformatie, bespreken we met Van der Zanden de actualiteit van het marketingvak, gaan we in op het laatste marketing- en merknieuws van Albert Heijn én roept hij ‘De Winnaar van de Week’ uit. Daarna gaat hij dieper in op de marketingstrategie van Albert Heijn.
Bekijk de aflevering hieronder, of beluister hem als podcast via je favoriete podcast-app. (Te beluisteren via Spotify, Apple Podcast en Google Podcast.)
(Meer uitgebreide thema-agenda onder de video.)
Thema’s in deze aflevering van CMO Studio:
Hard-seltzermerk Stëlz komt met deepfake-video van Hugo de Jonge. Hoog aan de wind of over het randje?
Greenpeace verstoort Effie Awards uit protest tegen fossiele reclames. Effectief? Sympathiek? Terecht?
Albert Heijn lanceert jaarabonnement ‘Mijn Albert Heijn Premium’. Stiekem een manier om first party data te verzamelen?
Albert Heijn heeft een nieuwe app: FoodFirst Leefstijlcoach. Hoe geef je dit tractie?
Bellen met de Winnaar van de Week.
Van grote merken wordt verwacht dat ze een ‘force for good’ zijn. Doet Albert Heijn genoeg?
De metrics van de marketeer wijken nogal eens af van die van andere board members. Spreekt Van der Zanden de taal van de CFO?
Supermarktmanager Ilse is inmiddels bekend, maar braaf is het wel. Mag het wat spectaculairder?
Terugkijken
CMO Studio #1: Pieter Smeets (ASN Bank): ‘Duurzaam moet niet te moeilijk zijn'
CMO Studio #2: Merijn Everaarts (Dopper): ‘Groei is een superslecht model’
CMO Studio #3: Frans Leenaars (TUI): ‘Sinds de persco van 11 mei is de deksel eraf'
CMO Studio #5: David Verschoor (Hartstichting): ‘De traan is totaal niet meer onderscheidend’
CMO Studio #6: Greo Belgers (Triodos): ‘We werden als elitair gezien’
CMO Studio #10: Corné Hoogendoorn (Corendon): ‘Wij voorspellen wat iemands volgende vakantie wordt’
CMO Studio #11: Dorkas Koenen (Rabobank): ‘Marketeers moeten littekens oplopen’
CMO Studio #13: Patrick Kuijsters (Volksbank): 'Onze merkstrategie creëert veel samenhang'
CMO Studio ontvangt binnenkort Andy Mosmans (Unknown Group), Maryam Boonstra (PostNL) en Rosella Passier (KNVB)
CMO Day
CMO Studio is dé contentserie voor de CMO Community van Adformatie. Onder de vlag van CMO Community organiseren we verschillende live events, waaronder ook de CMO Day op 17 mei 2022.
House of Executives
De CMO Community maakt onderdeel uit van House of Executives. Dat is een label van Sijthoff Media dat gespecialiseerd is in het opbouwen en onderhouden van boardroom-netwerken voor CFO, CHRO, CIO, CMO en M&A. House of Executives ontplooit activiteiten voor C-level-executives uit het bedrijfsleven en de overheid in Nederland en België.