Ondernemers opgelet: per 1 januari gelden er strengere regels rondom het adverteren met 'van-voor'-prijzen. De nieuwe regels moeten een einde maken aan misleiding van consumenten met nepkortingen, zowel online als in winkels. De grootste verandering is dat een verkoper een product niet meer even in prijs kan verhogen en vervolgens een aanbieding kan geven met een 'van-voor'-promotie. De verkoper moet per 1 januari de échte korting geven. Zo zit dat.
Dit verandert er
De belangrijkste verandering voor ondernemers is dat zij per 1 januari beter moeten opletten met welke 'van-voor'-prijzen zij adverteren. De nieuwe regels verplichten de ondernemer - met een winkel of webwinkel - om bij het adverteren korting te geven op de laagste prijs die de ondernemer dertig dagen voorafgaand aan de aanbieding gevoerd heeft. Als ondernemer mag je dus niet meer de prijs van je product verhogen en daags erna een misleidende hoge korting geven.
Een voorbeeld: een winkel die een trui in prijs verhoogt van 50 naar 100 euro en 'm een week later daarna in de aanbieding gooit voor 40 euro, mag per 1 januari niet meer adverteren met een korting van 60 euro ('van 100 naar 40 euro'). In plaats daarvan moet de winkelier een korting van 10 euro noemen, want de trui is deze maand afgeprijsd van 50 naar 40 euro.
ACM houdt toezicht
'De normen zijn nu duidelijk. Een korting moet een echte korting zijn op de laagste prijs die eerder gold. Deze regel biedt een goede basis voor ons toezicht. Consumenten hebben recht op echte kortingen. Ondernemers moeten stoppen met nepkortingen', zegt Edwin van Houten als directeur Consumenten van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM gaat als overheidstoezichthouder controleren of ondernemers zich aan de regels houden.
De komst van de regelgeving is al een tijd geleden aangekondigd. Veel - grotere - (web)winkels zijn daarom al overgestapt op adverteren met échte 'van-voor'-prijzen. Ondernemers die bewust of onbewust nog nepkortingen promoten, hoeven niet op coulance van de ACM te rekenen. De toezichthouder zegt met ingang van het nieuwe jaar direct te gaan controleren en handhaven. Zo mag de ACM onder andere boetes uitdelen.
Uitzonderingen
Niet álle producten vallen per 1 januari onder de nieuwe regels met betrekking tot 'van-voor'-prijzen. Er zijn drie uitzonderingen. De eerste: bederfelijke producten, zoals vis, vlees, verse groenten en zuivel. Ondernemers mogen bij het geven van aanbiedingen op dergelijke producten uitgaan van de 'van-prijs' die gold direct vóór de aanbieding. Volgens het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat is het voor ondernemers namelijk onpraktisch om de prijs van bederfelijke producten tijdens de korte verkoopperiode bij te houden. Ook hoopt het Ministerie dat de uitzonderingsregel helpt om voedselverspilling tegen te gaan. Afgeprijsde levensmiddelen die tegen de houdbaarheidsdatum aan zitten, zijn immers in trek bij supermarkten en andere winkels.
De tweede uitzondering zijn producten die minder dan 30 dagen op de markt zijn. De verkoper moet voor zo'n nieuw product de laagste prijs in de periode dat het product op de markt is hanteren. Dertig dagen na de introductie vervalt de uitzonderingspositie en moet de ondernemer zich aan de algemene regels houden.
Tot slot de derde uitzondering. Die geldt voor stapelkortingen, door de ACM ook wel progressieve kortingen genoemd. Een ondernemer mag in Nederland maximaal drie maanden adverteren met oplopende kortingen. Zo kan een verkoper eerst 20 procent korting geven op een trui, vervolgens 30 procent en uiteindelijk 50 procent. Bij het adverteren mag de verkoper dus maximaal drie maanden verwijzen naar de prijs waarover de eerste vermindering werd aangekondigd.
Oneerlijke concurrentie tegengaan
Met de nieuwe regels willen de Europese Unie en de Nederlandse overheid consumenten behoeden voor nepkortingen en eerlijke ondernemers helpen. Minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat legt uit: 'Een aantrekkelijke prijsvermindering die dat eigenlijk helemaal niet blijkt te zijn, is misleiding. Veel consumenten hebben wel eens te maken gehad met valse ‘van-voor’ kortingsacties. Dat we hier iets aan gaan doen, is ook goed nieuws voor ondernemers die hierdoor ook te maken hadden met oneigenlijke concurrentie. En verkopers kunnen met deze maatregel uiteraard nog altijd zelf hun prijzen blijven vaststellen en échte ‘van-voor’ kortingsacties doen.'
Verbod op nepreviews
Met de strengere regels rondom 'van-voor'-prijzen zet het kabinet een volgende stap in eerlijkere marketing. Eerder dit jaar werd er al een verbod op nepreviews ingevoerd. Dat wetsvoorstel werd in oktober 2021 aangekondigd. Websites die gebruikmaken van reviews, moeten sinds medio 2022 elke review vóór publicatie controleren op echtheid. Ook mogen websites geen negatieve reviews meer verwijderen en positieve laten staan. Bekende (product)vergelijkingswebsites zijn blij met het verbod op nepreviews.