Actiecomité XS4ALL haalt binnen 24 uur beoogde €1,25 miljoen voor doorstart op

Crowdfunding voor provider die wel een nieuwe naam krijgt, maar de XS4ALL-identiteit moet behouden.

123rf

De crowdfundingsactie van het actiecomité ‘XS4ALL moet blijven’ heeft het minimumbedrag van 1,25 miljoen euro voor de eerste fase van een doorstart al binnen een etmaal bereikt. De teller loopt door tot het maximumbedrag van 2,5 miljoen is binnengehaald. 

De actie, die nu nog alleen openstaat voor mensen die zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief van het comité, is een grote stap op de weg naar wedergeboorte van XS4ALL buiten KPN.

Kirsten Verdel, een van de initiatiefnemers, is verheugd: ‘We hebben ons doel nu al bereikt, terwijl de actie volgende week bij de lancering pas echt begint. Dan kan ook rest van Nederland zich bij de crowdfunding aansluiten.’

Lancering 11-11 om 11:11 uur

Volgende week ziet op 11-11 om exact 11.11 uur de nieuwe internetprovider het licht en wordt ook zijn naam bekendgemaakt. Klanten kunnen zich vanaf dat moment inschrijven. 

Het nieuwe bedrijf zal het gecrowdfunde kapitaal in de eerste fase gebruiken om op te starten, dus vooral besteden aan personeel, kantoorruimte en techniek. Daarna wordt gekeken naar investeerders om fase twee uit te rollen, waarin het daadwerkelijk internetverbindingen, services en alles wat daarbij hoort, gaat aanbieden. Meer info rondom de actie is hier te lezen op de site onze tech-collega’s van AG-Connect.

Geen ‘XS4ALL’

Het nieuwe XS4ALL gaat onder een nieuwe naam verder. Dat kon niet anders. Verdel: ‘KPN heeft het merkrecht op alle domeinen die beginnen met ‘XS4’ en mogelijk ook degene die eindigen op ‘4All’. 

'Er was heel veel interesse van investeerders om het bedrijf XS4ALL te kopen van KPN. Toen KPN weigerde XS4ALL af te staan, waren ze ten aanzien van een nieuwe startup veel terughouder', vertelt Verdel.‘De uitdaging voor ons dan ook om met een nieuwe naam de merkidentiteit van XS4ALL herkenbaar te bewaren.’

Als dat lukt komen de investeerders waarschijnlijk over de brug. Verdel heeft een helder antwoord op de vraag welke identiteit de nieuwe provider overneemt:

Merkidentiteit

De XS4ALL-clientèle bestaat volgens Verdel in essentie uit drie groepen: ‘De bewuste internetter, voor wie privacy en veiligheid zeer van belang is; de technische internetter, de experts die alles weten; en de idealistische internetter, die veel belang hechten aan de vrijheid van het net en de maatschappelijke voordelen die het kan hebben. Met name die laatste groep voelt dat deze waarden door grote kapitalistische organisaties als KPN worden bedreigd.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie