“Een WOWspot is een plek waar je het ‘WOW-gevoel’ van krijgt. Dat kan van alles en overal zijn”, zegt Dewi Wassenaar, die WOWspots in samenwerking met BlueBubbleLab heeft opgericht. Als WOWspots live gaat, dan kun je als WOWspotter inloggen via social media of e-mail. Je ziet dan alle gebruikers die bij WOWspots aangesloten zijn. Dat kunnen tijdschriften, beroemdheden, tv-programma’s, merken en gebruikers van sociale netwerken zijn. Het is een kwestie van aangeven wie je wilt volgen en door wie je je wilt laten inspireren. Door de vrienden die je kiest ontdek je hotspots. Dewi: “Reguliere reisgidsen geven de mening van een paar redacteuren die je niet kent. De kans is groot dat je niet dezelfde smaak hebt en dat de informatie verouderd is. Met WOWspots krijg je de betrouwbaarste informatie die bestaat – die van relaties.”
Beleving biedt marketingkansen
WOWspots biedt unieke marketingkansen. Magazine Wallpaper vertelt je bijvoorbeeld wat de dichtstbijzijnde plek is waar je het magazine kunt kopen – ‘get’ – en raadt daarnaast plekken aan die Wallpaper WOW vindt – ‘go’. Onder de beroemdheden, merken en uitgevers die enthousiast zijn over de komst van WOWspots zijn styliste Danie Bles, Michelinster-chef-kok Robert Kranenborg, schrijfster Sophie van der Stap, de winkel Tenue de Nîmes, de 9 straatjes en AmsterdamNOW. Zij gaan allemaal hun favoriete WOWspots delen.
Google: WOWspots-partner
Inmiddels is Google officieel partner van WOWspots. Dewi: “Google ziet potentie in het concept en schat in dat we zo’n dertigduizend gebruikers per maand kunnen krijgen. De doelgroep voor WOWspots is immers heel breed: iedereen met een smartphone die de wereld wil gaan ontdekken.” Na wat technische aanpassingen is WOWspots waarschijnlijk in november in de App Store verkrijgbaar. Dan kan iedereen met een smartphone beschikken over een persoonlijk ‘little black book’ met de laatste tips, updates en openingstijden.”
Battlen om badges
Het verdienmodel draait vooral op advertenties. Dewi: “Zo kunnen we de dienst gratis aanbieden aan onze WOWspotters. Natuurlijk willen we dat ze zo veel mogelijk spots in hun ‘List’ en ‘WishList’ gaan verzamelen en de app blijven gebruiken. Daarom hebben we een gamification-element toegevoegd, zodat vrienden met elkaar de strijd kunnen aangaan.” WOWspots werkt met ‘Badges’ en het leuke daaraan is dat je nooit weet wanneer en hoe je die verdient. Dewi: “De badges zijn bedoeld om onze actieve WOWspotters te belonen. Als je bijvoorbeeld zestig WOWspots in één stad op je lijst hebt staan, dan krijg je de ‘Local Hero Badge’. En wie bijvoorbeeld zeven Starbucksfilialen in vier verschillende landen heeft verzameld, verdient de ‘Starbucks Pro Badge’ – en wie weet wordt er dan een speciale koffie naar deze WOWspotter vernoemd.”
Wereldwijde bekendheid
Dewi: “Als wij en de WOWspotters van de private bètaversie ‘WOW’ zeggen, gaan we live, naar verwachting in november. Tot die tijd werken we nog aan de techniek. Uiteindelijk willen we wereldwijde bekendheid zodat niemand zich meer hoeft af te vragen waar je moet zijn.
Accenture organiseert in 2012 de Innovation Awards in vijf verschillende industrieën. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt doen mee aan de competitie. Kijk voor meer informatie op www.innovation-awards.nl.
Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp op de Publieksprijs in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. De prijsuitreiking vindt op 8 november plaats op het Accenture Innovation Event. Voor het eerst wordt ook de Groene Tulp uitgereikt aan het meest duurzame concept.
Wil je op WOWspots stemmen voor de Publieksprijs? Dat kan, klik hier om je stem uit te brengen. De stembus voor de Publieksprijs is geopend tot aan het Innovation Event. Elke tweet, share en like vanaf de Innovation Awards-website, telt als één stem. Bij concepten met een Blauwe Tulp-nominatie tellen alle stemmen mee bij het eindoordeel. Lees meer
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!