Accenture Innovation Awards Concept van de Week – Kalydo: speel binnen één minuut je favoriete spel

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een klassieker. Kalydo begon op een zolderkamer met een groep vrienden en een leuk idee en schopte het tot snelgroeiende onderneming met een miljoenenpubliek. Met speel je volledige games via je webbrowser, zonder installatie of grote download. Ongeacht de game-engine of -grootte: met Kalydo speel je binnen een minuut je favoriete spel. “Het doel is een game makkelijker bij de eindgebruiker te krijgen”, zegt Chris van der Linden, een van de oprichters en business development-manager.

Game je, dan weet je het: langdurige downloads en installaties voordat je eindelijk aan de slag kunt. Kalydo anticipeerde hierop in 2005. Chris: “Toen was gamen via internet in opkomst. Downloaden was nog wel te doen. Spellen pasten op een of twee cd-roms. Al snel werd dat een paar dvd’s. Hoe tof zou het dan zijn als je een spel direct van internet kan opstarten?” Die gedachte leidde een periode in van drie jaar waarin hard gesleuteld werd aan Kalydo.

In het donker geleefd

Eximion BV, het bedrijf achter het concept, houdt zich bezig met het Kalydo-platform. Chris: “We hebben alles zelf ontwikkeld. Voor zover we kunnen beoordelen waren we zes jaar geleden de enige.” Dat is nu wel anders. Chris vervolgt: “In het begin was het zeker moeilijk. Je kon niet bij een ander kijken, je moest alles zelf onderzoeken. De eerste drie jaar hebben we in het donker geleefd. Je moest er maar vanuit gaan dat je op de goede weg zat.” Dat heeft ertoe geleid dat elke speler op de markt een nét iets ander concept aanbieden.

Concurrentie

" title="">OnLive bijvoorbeeld. Het verschil met dit Amerikaanse cloudgamingplatform is volgens Chris dat het de games aan de serverkant rendert en dan het videoresultaat opstuurt naar de speler. “Bij ons draait het spel op je eigen computer, het spel wordt op een slimme manier binnengehaald waardoor je snel kunt starten en via de browser kunt spelen.” Kalydo hoeft geen batterij aan servers te beheren om de video te verwerken.

Kalydo Player-plug-in

Kalydo-gebruikers hebben alleen hardware nodig die het spel aankan. Chris: “Je hebt eenmalig de Kalydo Player-plug-in nodig. Daarna kun je, bijvoorbeeld via Facebook, op een spel klikken. Dan downloadt Kalydo eerst snel een stukje van het spel, en start het spel. Tijdens het spelen haalt Kalydo dan op een slimme manier nieuwe data binnen”. Nodeloos data versturen wordt voorkomen, zoals spelonderdelen waar je geen gebruik van maakt. Op de Kalydo-manier kan ook nieuwe content van de uitgever, efficiënt en onopgemerkt richting gebruiker gaan.

Kansen in Azië

Sinds de lancering in 2008 heeft Kalydo een aardige groei doorgemaakt. Chris: “We zijn inmiddels druk met structurele uitbreiding, om de grote vraag aan te kunnen. We zijn erg populair in Azië, we hebben grote klanten in China en kijken naar mogelijkheden om daar mensen aan te nemen”. Door de populariteit van Kalydo in Azië worden nu vooral Massively Multiplayer Online-games gespeeld via Kalydo. Op deze markt is nooit specifiek gemikt. Chris: “Kalydo is erg geschikt voor MMO-games. Het is bij dit soort spellen heel normaal dat een miljoen spelers tegelijkertijd actief is. Dan een videoserver laten draaien is vrijwel onmogelijk. Kalydo is een lichtgewicht die de hoge aantallen spelers en requests aankan. Maar we willen ons breder profileren dan MMO-games, door te laten zien dat Kalydo shooter- of pokergames even makkelijk draait. En we zijn bezig met partnerships met Amerikaanse bedrijven om geografisch een goede dekking te krijgen.”

Lage drempel

Via Kalydo zijn spellen effectief en goedkoop te publiceren. Het concept kan daarnaast van waarde zijn voor de marketing van spellen. In de game-industrie gaat veel geld om in het aantrekken van nieuwe klanten. “Hoe sneller potentiële spelers het spel kunnen proberen, hoe beter”, legt Chris uit. “Het is vrij normaal dat 50 tot 60% van de potentiële klanten afvalt tijdens het downloaden. Bij Kalydo komt 90% zeker in het spel en daardoor is de weg naar een betalende gebruiker veel korter. En de kosten van de bandbreedte zijn een stuk lager.”

Eenvoudige conversie

Kalydo ondersteunt alle game-engines. Een spel omzetten naar browserspel kan binnen een week, en na de conversie wordt gemiddeld nog enkele weken gewerkt aan de packaging. Dat is het slim opdelen van het spel, zodat het versturen over het internet snel en efficiënt verloopt. Chris: “Als showcase hebben we het spel al een keer in een browser gedraaid, daar hebben we precies een dag over gedaan. We hebben het op beurzen getoond en we kregen goede reacties. Wat helpt is dat mensen een high-endtitel zien draaien in de browser.”

Crossplatform

Kalydo werkt momenteel alleen op Windows-computers. Chris: “Wij verwachten binnenkort crossplatform te zijn. Ondanks dat het nog wel wat puzzelwerk is, vinden wij dat Kalydo die stap moet zetten. Het is lastig uit te leggen dat je een spel in een browser kan spelen, maar niet in een browser op een Mac. We gaan dit samen met onze partners doen. Het heeft immers weinig zin om Mac-compatible te zijn als uitgevers geen games voor de Mac maken. Als we zo’n techniek zelf ontwikkelen zullen uitgevers daar geen nee tegen zeggen. Naast crossplatform kijken we verder in de toekomst. Je kunt immers niet stil blijven zitten.”

Accenture organiseert in 2011 voor de vijfde keer de Innovation Awards voor de Media, Communications & High Tech-sector. 589 nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten hebben zich dit jaar ingeschreven. Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en hightechconcepten is het dit jaar voor het eerste mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event. Kijk voor meer informatie op .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie