Dat wil iedereen wel: in één keer maximale aandacht voor je product of dienst. Op ‘Trends voor 2013’ van de IPAN maakte ik vorige week kennis met GeoRun. Hun locatiegebonden mobiele campagnes bieden meeslepende marketingmogelijkheden. Reden dat het concept zomaar hoge ogen zou kunnen gooien op de Accenture Innovation Awards 2013. Welke marketeer durft het aan met deze jonge ondernemers?
Met GeoRun zet je eenvoudig mobiele campagnes op die een échte run veroorzaken op je product of dienst. Spannend voor gebruikers, en goed om je zaak spelenderwijs op de kaart te zetten. GeoRun is producent van geohunt- en SnapAR-software, en daarmee kun je alle kanten op. “Zeker met 4G in zicht”, zegt Perry Oostdam, medeoprichter van GeoRun. Zijn compagnon, de Poolse programmeur Pawel Smoczyk, is het technisch brein achter GeoRun. In september 2012 ging het concept live.
Geohunt
Perry liet rondlopend bij IPAN op z’n iPad zien wat GeoRun allemaal in huis heeft. Perry: “Locatiegebonden games zijn uitstekend geschikt om producten te promoten of mensen richting een locatie te bewegen. Meer traffic en sales dus. Maar met de aard van het spel kom je aan de toppen van wat mobiel mogelijk is. Alle spelers moeten continu online zijn. Voor de live-beleving hebben we daarom het systeem van GeoRun drie keer herschreven. En nu volgen we de ontwikkelingen rond 4G op de voet.”
Rennen voor de laatste mode en korting
De Katwijkse kledingwinkel ModeRepubliek.nl had de primeur. Net geopend, en dus de ultieme test voor GeoRun. De FashionRun moest 1.000 gebruikers de app laten ervaren en vooral hun reactie was van waarde. Het resultaat: meer dan 3.500 downloads en meer dan 2.000 actieve spelers op jacht naar mode en kortingsbonnen van de nieuwe winkel, plus media-aandacht. Perry: ‘’En dat terwijl we de app bewust alleen gepromoot hadden op de FB-pagina van ModeRepubliek.nl en via Twitter, als testcase.” Publiek op deze manier letterlijk in beweging krijgen voor een merk: dat heeft grote potentie.
Het spel in beeld – en echte competitie
Wat GeoRun doet, doet denken aan de Blauwe Tulp-winnaar van 2011: Repudo. Perry: “Klopt. Dat is een vergelijkbare app. Het onderscheid is dat GeoRun continu het spel in beeld brengt. We wilden verder gaan dan alleen de locatie van prijzen; een realtime weergave van alle prijzen en spelers is juist hetgeen wat zorgt voor een ware prijzenjacht.” Bij geohunten à la GeoRun zie je je medespelers en de prijslocaties op een plattegrond. Kom je dichtbij genoeg, dan is de prijs van jou. Maar medespelers kunnen ‘m van je afpakken. Wie de prijs in bezit krijgt, is een minuut onzichtbaar. De winnaar is degene die de prijs als eerste naar, bijvoorbeeld, de winkel brengt. Dat kan ook een webshop zijn of een evenement.
GeoRun beschikt over een selectie aan scenario’s om voor elke organisatie een spel te creëren dat bij het bedrijf, de producten en diensten past.
SnapAR
Net live is een andere productie van GeoRun: SnapAR. Daarmee voeg je virtuele elementen toe aan je foto’s, en je deelt ze via je social media. Perry: “Het is een augmented reality-spel waarin spelers foto’s nemen van interactieve items. Het idee is dat je via de foto’s fans verzamelt in de vorm van likes en shares. Daarmee kun je korting of prijzen verdienen bij je favoriete merk of bedrijf. Bedrijven kunnen deelnemen aan SnapAR en hun producten wel heel letterlijk in de handen van consumenten plaatsen.”
Toekomst
GeoRun richtte zich op 16- tot 25-jarigen, maar na de FashionRun bleek dat 50-plussers evengoed deelnamen aan het spel. Perry: ‘’In het begin zagen we dat mensen moesten wennen aan het spel. Al snel ontstond een harde kern die het spel goed doorhad. Dat is in positieve zin uit de hand gelopen – zij maakten weer anderen enthousiast.” Komend jaar is GeoRun van plan om vier à vijf campagnes te voeren Perry: “Dit kunnen locatiegebonden spellen zijn met een ander thema. Denk bijvoorbeeld aan een HamburgerRun.
Welke marketeer durft het aan?
De toepassingen van GeoRun zijn net nieuw op de markt en er zijn nog geen grote aansprekende campagnes mee ondersteund. Onder de Molbloglezers zijn veel innovatieve marketeers – laat dit blog een zetje in de rug zijn voor een eerste flink schaap dat over de dam komt. Dan voorspel ik het piepjonge bedrijf een gouden toekomst.
Accenture organiseerde op 8 november 2012 de zesde editie van de Innovation Awards voor nieuwe, innovatieve en veelbelovende concepten in de media-, communicatie- en high-techindustrie. 525 innovators schreven zich in. Inmiddels hebben we de prijzen uitgereikt. Op de website vind je een uitgebreid verslag in woord en beeld van de uitreiking tijdens het Innovation Event. Dit jaar weer een nieuwe ronde met nieuwe kansen op de Blauwe Tulp en de Publieksprijs. Inschrijven kan in de loop van dit voorjaar.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!