Op basis van meer dan zeven jaar onderzoek naar de kracht van distinctive brand assets heeft Blauw de DBA Benchmark ontwikkeld. Daarin zien we precies welke typen brand assets het beter doen dan andere en waar je dus met meer succes je marketingeuro op kan investeren.
Brand assets met meeste marketingpotentie
We draaien er niet langer omheen: geluiden, symbolen en characters scoren op de benchmark over het algemeen het hoogst. Dit wil zeggen dat consumenten aan de hand van deze brand assets bedrijven het meest herkennen. Hoe hoger je scoort op bijvoorbeeld ‘geluid’, hoe meer consumenten aan jou denken bij het horen ervan, en enkel en alleen aan jou, niet aan een concurrent.
Deze drie typen brand assets hebben dus de meeste marketingpotentie in zich. De meeste potentie om uit te groeien tot een onderscheidende brand asset: een Distinctive Brand Asset. Heb jij al één van deze drie typen assets ontwikkeld voor jouw merk?
Geluiden
Geluiden roepen bij mensen een sterk gevoel op. Ken je de reclame van Grolsch? Dan is je het open ‘ploppen’ van de bierflesjes vast weleens opgevallen. Ook in de bioscoop is dit geluid herkenbaar, het werd zelfs een gewoonte om te wachten tot het stil en donker werd voordat mensen de beugelfles lieten horen. Los van het gedrag dat bij dit geluid hoort, heeft Grolsch dit geluid geheel eigen gemaakt, geen ander merk kent namelijk dit ‘ploppen’ van een bierfles (behalve misschien Coca-Cola met het geluid van het blikje, het uitschenken en het lied ‘Always Coca-Colaaaa’).
Maar denk bij een onderscheidend geluid ook aan ‘ja, ja, jippie jippie yeah’ van HORNBACH of het fluitende fragment van HEMA. Dit zijn audio-logo’s die speciaal voor deze merken zijn geproduceerd. Als mensen dit horen dan associëren ze het geluid direct met het merk, voelen ze daar een sterk gevoel bij én vaak hebben ze zelfs de neiging om het geluid mee te produceren.
Er valt dus veel te winnen in de sonic branding van jouw merk.
Beeldmerken (pictorial marks)
De Erasmusbrug begon als symbool en groeide uit tot beeldmerk van Rotterdam. Dit is slechts een voorbeeld, maar op deze manier kunnen veel symbolen zich ontwikkelen tot een beeldmerk. Een beeldmerk is een logo zonder merknaam, ook wel pictorial mark genoemd.
De Erasmusbrug kun je dan vergelijken met het XXX-symbool van Amsterdam. Dit symbool is ontstaan door het stadswapen van Amsterdam. Dit wapen bestaat uit twee leeuwen die een schild vasthouden, een keizerkroon boven het schild en helemaal onderaan een lint met de wapenspreuk.
De witte Triple XXX - op een zwart met rode achtergrond - groeide uit tot de vlag van Amsterdam. En dit simplistische maar toch impactvolle symbool vind je tegenwoordig overal terug in de stad: op paaltjes, gebouwen, de stoep, spandoeken en zelfs fietsen.
Symbolen kunnen erg basaal zijn, en daarmee zijn ze eenvoudig door te vertalen naar allerlei vormen van communicatie. Heb jij al een herkenbaar symbool?
Characters
Mickey Mouse is een prachtig voorbeeld van een ‘character’ dat zich heeft ontwikkeld tot logo. Characters zijn levende of geanimeerde personen, karikaturen of mascottes die een merk vertegenwoordigen. Vaak is het een likeable personage waar mensen een band mee voelen. Denk maar aan Billie van Bol.com, Ronald McDonald van McDonald’s of de puppy van Page toiletpapier.
Maar de bekendste characters zijn toch wel die van M&M’s. Die (rood en geel) zijn voor het eerst verschenen in 1954. In januari 2022 heeft M&M’s haar characters (rood, geel, bruin, groen, blauw en oranje) gerestyled om ze een uitstraling te geven die past bij de huidige tijd (een van de M&M’s kreeg zelfs gympen in plaats van hakken, omdat dit vrouwelijke stereotype niet meer zou passen in de huidige tijdsgeest).
Om weer terug te komen op Mickey Mouse, deze muis is onderdeel van het merk Disney. Disney heeft een eigen logo maar Mickey Mouse is met de jaren zo beroemd geworden dat hij als losstaand symbool als logo voor Disney ingezet kan worden. Disney kan zelfs met alleen de oren van Mickey Mouse reclame maken. De outline van het paleis van Disneyland Parijs heeft eenzelfde effect. Bij elke consument zal dan direct een bepaalde emotie en binding met het merk worden opgeroepen.
Characters raken de harten van mensen en zijn daarmee sterke brand assets, daar kan bijvoorbeeld een specifieke kleur of lettertype absoluut niet tegenop. Heeft jouw merk al een character?
Zo ontwikkel je jouw geluid, beeldmerk of character
Misschien heb je nu een idee welke typen brand assets je het beste kunt ontwikkelen om op te vallen als merk, maar hoe pak je dat op een strategische manier aan? In onze whitepaper geven onze experts je alle tips en tricks die je hiervoor nodig hebt.
Download onze whitepaper: Boost jouw merk met Distinctive Brand Assets
Vergelijk jezelf met winnaars uit de DBA Benchmark en pas Strategisch Brand Asset Management toe
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!