De 29 vestigingen van Broodzaak op de NS Stations worden volledig gerebrand en gaan verder onder de naam Treck. De vestigingen op de stations van Haarlem, Amersfoort en Leiden gaan eind mei als eerste om, anderhalf jaar laten moeten de andere Broodzaak-winkels zijn gevolgd. De huidige medewerkers blijven werken voor de nieuwe formule.
De merkoperatie is een gevolg van de aanbesteding van de Broodzaak, uitgeschreven door de NS. Dat gaat zich meer op zijn kerntaken concentreren en laat de exploitatie van stationswinkels over aan marktpartijen. HMSHost International won de aanbesteding en exploiteert sinds 1 december de 29 vestigingen van de keten.
Zelfscans
Het nieuwe Treck richt zich op treinreizigers met weinig tijd. Uit onderzoek van GfK blijkt dat de helft van de 2700 ondervraagde reizigers niet langer dan 5 minuten op het station is. Treck speelt daarop in met zelfscan-kassa’s en- samen met Jacobs Douwe Egberts - snelle koffiemachines.
Marlijn van Straaten, vice-president marketing en communicatie bij HMSHost International, is met een team van food marketeers verantwoordelijk voor de merkontwikkeling van Treck. Van de nieuwe naam en merkstijl tot tot winkelinrichting, assortiment en marketing. De ontwikkeling van het merk heeft een paar maanden geduurd.
Warme hap
De locaties moeten meer zijn dan een tussenstop, zegt Van Straaten. ‘Het zijn ‘places to be’ waar reizigers zich thuis voelen, op elk moment.’ Dit moet een hogere bestedingsbereidheid als direct resultaat opleveren.
Treck heeft ook een gevarieerder aanbod dan de Broodzaak. Zo biedt het soep, snacks en voor het merk ontwikkelde pizza-twisters voor de hartige, warme hap einde middag. Van Straaten: ‘Om ons te onderscheiden van het ander koffieaanbod op het station kiezen we voor twee unieke melanges met de namen Jan en Theo’.
De eerste maanden worden de onderdelen van het nieuwe concept doorlopend getest. Marlijn van Straaten: 'We doen exitinterviews met reizigers die de winkel verlaten en natuurlijk kijken we naar het aantal transacties, de gemiddelde besteding en de productmix. Op basis van de feedback kunnen we meteen anticiperen.’
Groei verwacht
Voor HMSHost is Treck het grootste eigen merk in Nederland. Het contract met NS voor de 29 vestigingen is goed voor een omzet van €30 miljoen per jaar direct. Op de treinstations worden de komende jaren fors meer reizigers verwacht en een sterke omzetgroei.
Hoewel de onderneming internationaal opereert op vliegvelden en treinstations, zijn er geen plannen om de formule van Treck naar het buitenland te brengen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!