Tijdens haar honderdste ledenvergadering stelde de Bond van Adverteerders zich woensdag opnieuw voor aan de eigen leden. En wel als ‘Netwerk van merkleiders’. De nieuwe positionering onderstreept volgens voorzitter Frenkel Denie (FrieslandCampina) op een overtuigende manier waar adverteerders voor staan. Waarvoor dan? ‘Als ambitieuze aanjagers van merken en markten zetten we ons in voor kwaliteit en effectiviteit van het Nederlandse communicatielandschap. Dat doen we met en namens onze leden, maar ook trekken we gezamenlijk op met andere partijen in de industrie.’
De nieuwe positionering is in samenwerking met reclamebureau Indie uitgewerkt in een manifest, een nieuwe huisstijl en een vernieuwde website (ontwerp: Dept, technische realisatie: CCI groep).
Merkleiders
De Bond van Adverteerders, die vroeger werd afgekort als BVA, wil nu als ‘bvA’ door het leven gaan. Daardoor krijgt de A een nadruk die – natuurlijk - staat voor Adverteerders, maar de nadruk op A moet ook een nieuwe energie brengen. Het is namelijk ook de A van Ambitieus en de A van Aanjagers van merken en markten.
Honderd jaar na oprichting is de behoefte aan transparantie en een eerlijk en gezond speelveld nog altijd relevant. Daarnaast is de huidige CMO-agenda complex, zegt Denie: ‘Nieuwe technologieën en marktpartijen bieden veel mogelijkheden, maar de keuzes worden ingewikkelder. Bovendien is voor velen van ons de druk groot om korte termijn groei te realiseren. Als merkleiders zetten we ons meer dan ooit in om CMO’s en hun teams te ondersteunen bij het bouwen van hun merken. Behalve door belangenbehartiging, doen we dat door meer netwerkactiviteiten te bieden waar leden kennis uitwisselen en het onderlinge contact verstevigen.’
Data – Privacy - Agile
Een greep uit activiteiten die bvA recent organiseerde, passeerde de revu. Onlangs was dat bijvoorbeeld een CMO-event - georganiseerd in samenwerking met McKinsey - over ‘Data Driven Commerce’. In samenwerking met IAB Nederland en DLA Piper werd de werkgroep Privacy opgezet om in Den Haag te pleiten voor duidelijkheid en uitvoerbaarheid van de privacy wetgeving. Ook zegt bvA in actie (A!) te komen voor ‘freedom of commercial speech’ op de publieke omroep en tegen de mogelijke afschaffing van de Ster. Een tweedaagse sessie over Agile Working is in voorbereiding.
Jubileumjaar
BvA-directeur Henriette van Swinderen, zegt met de nieuwe positionering van de honderdjarige bvA in te willen zetten op groei. ‘We willen meer leden.’ Daar moet het komende jubileumjaar, dat gevierd wordt met diverse, nader aan te kondigen bijeenkomsten, aan bijdragen. Bij de ALV werd al aangekondigd dat Unilever-topvrouw Hanneke Faber komt spreken bij een bijeenkomst van bvA in maart volgend jaar.
Het bvA manifest (volledig na te lezen hier onderaan) en de huisstijl (zie logo hierboven), zijn de creatie van Indie. Het hierop gebaseerde website ontwerp komt van Dept en de technische realisatie van CCI groep.
Manifest bvA
Wij zijn A.
Adverteerders.
Ambitieus.
Aanjagers van merken.
Aanjagers van markten.
Dat zijn we niet zomaar.
Zeker niet in een wereld waar iedere dag
nieuwe technieken, nieuwe media,
met nieuwe regels en talenten oppoppen.
Waar traditionele grenzen vervagen
en consumenten zich anders gedragen.
Daarom zoeken we elkaar op.
Grote en kleine merken.
Oude en nieuwe merken.
En vormen we een B.
Een Bond.
Een Band.
Een Broederschap.
Een Bundeling van krachten.
Doe met ons mee.
Deel wat je weet.
En leer wat je nog niet weet.
Doe met ons mee.
Laten we het vak vooruit helpen.
Zorgen voor transparantie.
De toon zetten
binnen het krachtenveld van media, technologie en communicatie.
De weg vrijhouden voor de creativiteit en innovatie
die ons vak zo mooi en spannend maken.
Alleen lopen we de toekomst mis,
als bvA kunnen we hem bepalen.
Wij zijn adverteerders,
als BvA kunnen we merkleiders zijn.
bvA
netwerk van merkleiders
Bestuurswissel
Bij de ALV werd ook bekend gemaakt dat het bvA-bestuur twee nieuwe leden rijker is.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!