Werkt al die bierreclame nu ook? Zo te zien wel, want heel veel bierdrinkers hebben een uitgesproken voorkeur voor bepaalde merken. Maar ontstaat die merkenvoorkeur door reclame van de producent of door smaakvoorkeur van de consument? Of zou de waarheid ergens in het midden liggen? Mijn uitgangspunt is dat de merkenvoorkeur grotendeels door de werking van de bierreclame komt. De smaakverschillen zijn in de perceptie van de klant groot maar in werkelijkheid zeer klein. Het zou niet echt verbazen indien 75% van de regelmatige bierdrinkers het verschil tussen zijn/haar favoriete merk en andere merken helemaal niet kan proeven.
Wij (SRM) hebben e.e.a onderzocht door op donderdag 24 en vrijdag 25 juni bierliefhebbers te vragen mee te doen aan een ‘blinde smaakproef’. Wat was de uitslag?
We hebben 120 proefpersonen bereid gevonden mee te doen. Zij behoorden allemaal tot de categorie ‘regelmatige bierdrinkers’. De proefpersonen moesten vooraf melden wat hun favoriete merk pils was en vervolgens geblinddoekt uit in totaal vijf merken pils hun favoriete merk herkennen.
· 35% van de bierdrinkers kiest ook geblinddoekt voor zijn favoriete merk.
Ik moet eerlijk toegeven dat mijn stelling ‘75% kan het verschil niet proeven’ niet geheel juist blijkt te zijn.Dus smaakvoorkeur speelt wel een rol.
Maar omgekeerd: 65% proeft zijn favoriete merk niet, hoewel de proefpersoon vooraf stelt een voorkeur voor een bepaald merk te hebben.
Ook al moet ik de stelling iets afzwakken per saldo blijkt toch wel dat merkbeleving een aanzienlijke rol speelt bij het opbouwen van een merkvoorkeur. Een duidelijk belangrijkere rol dan de smaakbeleving.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!