YouTube start een experiment om advertenties te testen in Shorts, zijn korte, verticale video's. Het gaat onder meer om reclames app-installaties aan te jagen en 'andere promoties'. YouTube krijgt tot dusver positieve feedback van adverteerders en behaalt goede resultaten op het advertentiemodel met Shorts. Dat zegt Ruth Porat, de chief financial officer van YouTube's moederbedrijf Alphabet, bij een toelichting op de kwartaalcijfers.
Volgens Porat ervaart YouTube een 'lichte tegenwind' qua omzetgroei omdat het aantal Shorts-kijkers groeit als percentage van de totale YouTube-kijktijd. Met traditionele YouTube-video's verdient het bedrijf wel geld via advertenties.
YouTube's financiële cijfers voldoen niet aan verwachtingen
Er lijkt meer druk op een verdienmodel van YouTube Shorts te komen omdat de financiële cijfers van YouTube in zijn geheel wat tegenvallen. In het eerste kwartaal van 2022 verdiende het platform 6,86 miljard dollar aan advertenties. Dat is weliswaar meer dan voorheen, maar minder dan analisten verwacht hadden. YouTube rapporteert ook een daling in direct response ads zoals reclames die gebruikers motiveren om een app te installeren.
Shorts bestaat sinds 2020
YouTube introduceerde Shorts in 2020 als een alternatief voor TikTok, dat populair werd (en is) met zijn verticale videoplatform. Op YouTube Shorts kunnen gebruikers verticale video's van maximaal één minuut delen, vaak voorzien van een extra audio als een muzieknummer. Volgens Google genereert Shorts inmiddels dertig miljard views per dag - vier keer zoveel als in 2020. In 2021 startte YouTube een fonds van honderd miljoen dollar om (grotere) creators te motiveren hun video's exclusief op YouTube Shorts te publiceren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!