Er schakelden gisteren 5,5 miljoen Nederlanders in bij de WK-finale tussen Nederland en de Verenigde Staten. De Oranje Leeuwinnen gingen weliswaar vrij kansloos onderuit tegen een sterker Verenigde Staten, maar de grote winst is dat het vrouwenvoetbal populairder is dan ooit met deze ongekende aantallen kijkcijfers. Het grote succes is al enigszins verrassend, maar als we nog dieper de cijfers in gaan, is dit niet het enige wat verrassend is.
Meer kijkers dan halve finale Champions League Ajax-Tottenham
Om de populariteit van dit WK in perspectief te zetten we enkele feiten op een rijtje:
- De finale heeft maar liefst 5,5 miljoen kijkers getrokken
- Dit ligt 13 procent hoger dan de halve finale van de Champions League tussen Ajax en Tottenham. Deze wedstrijd trok destijds 4.853.000 kijkers
- Het ligt zelfs 80 procent hoger dan de WK-finale van 2018.
- 16 wedstrijden tijdens dit WK scoorden meer dan een miljoen kijkers
- Populairste wedstrijd zonder Oranje was Engeland – Amerika met 1.969.000 kijkers
- Studio France kon rekenen op gemiddeld 700.000 kijkers per aflevering
- Best bekeken uitzending was de uitzending na de halve finale tussen Nederland en Zweden met maar liefst 2,4 miljoen kijkers
WK Vrouwen bereikt vooral ouderen
Oké, het vrouwenvoetbal is dus populair, maar bij wie eigenlijk? Het is vooral populair onder de doelgroep 50 jaar en ouder. Wat op zich niet verwonderlijk is, want dat is nou eenmaal het profiel van de NPO.
Bij de wedstrijden van het Nederlands Elftal was ruim 60 procent van de kijkers 50 jaar en ouder. Dit is vrijwel gelijk aan het percentage bij het WK 2018 van de mannen. Bij de wedstrijden zonder Oranje was bijna driekwart van de doelgroep ouder dan 50 jaar. Eigenlijk de enige wedstrijd waar minder dan de helft ouder was dan 50 jaar, was de finale zelf met 49 procent.
Vrouwen en jongeren weten het WK te vinden
Een opvallende statistiek is dat het WK voetbal voor vrouwen onder vrouwelijke kijkers ook veel populairder is dan het WK 2018 (voor mannen). Nog altijd keken meer mannen naar de Oranje Leeuwinnen, maar het ontloopt elkaar maar weinig met de verhouding 53:47. Ter illustratie: op het WK van 2018 was deze verhouding 62:38.
Zapp Sport heeft in de afgelopen tijd veel aandacht besteed aan het WK voor vrouwen en dat lijkt ook haar vruchten af te werpen op de kijkcijfers. Bijna 10 procent van het aantal kijkers naar wedstrijden van Oranje viel in de leeftijdscategorie van 6-19 jaar. Dit ligt drie keer zo hoog ten opzichte van de overige wedstrijden en ligt ook kwart hoger dan de WK wedstrijden van vorig jaar.
Champagne voor NPO en Ster
Het WK is een schot in de roos gebleken voor de NPO (en ook de Ster). Met dit evenement weten ze, naast heel veel kijkers, ook nog eens nieuwe doelgroepen aan te boren. Dat de Ster de blokken rondom de WK finale ook nog eens ijzersterk heeft ingeschat, zal ze financieel ook geen windeieren hebben gelegd.
Het eindresultaat is wat teleurstellend, maar ons land wordt alweer getroost met een ander Nederlands succes op sportgebied; Mike Teunissen heeft afgelopen weekend voor her eerst in 30 jaar tijd Nederland weer eens een gele trui bezorgd in de Tour de France. Dat op zondag dan ook nog eens Jumbo-Visma met groot machtsvertoon de ploegentijdrit won, kan alleen maar betekenen dat er wellicht meer champagneflessen ontkurkt worden bij de NOS (en de Ster).
Arthur Terpstra is Senior AV Consultant bij MAGNA (IPG Mediabrands)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!