Een mooie kans dient zich aan voor adverteerders die hun inhaakbudget elders moeten besteden, omdat het Nederlands elftal dit jaar niet meedoet aan het WK voetbal: onze jongens in het Marokkaanse elftal!
De deelname van de vijf Marokkaanse Nederlanders (Nordin Amrabat, Hakim Ziyech, Karim El Ahmadi, Sofyan Amrabat en Mbark Boussoufa) gaat gepaard met veel discussie en dan met name over de loyaliteit (of het gebrek daaraan) van de spelers én de supporters.
Natuurlijk legt het feit dat er Marokkaanse Nederlanders zijn die voor Marokko kiezen als ze tot die keuze worden gedwongen iets bloot. Maar dat veel mensen zich niet geaccepteerd en laat staan geliefd voelen in Nederland is niets nieuws. Loyaliteit kun je niet afdwingen, dat kun je alleen verdienen.
Gelukkig kan de zinloze discussie gestaakt worden. Nu het Nederlands elftal niet meedoet valt er niets te kiezen en kunnen we allemaal vierkant achter de jongens in het Marokkaanse elftal gaan staan. Want als spelers loyaal moeten zijn aan Nederland, moet Nederland dan niet ook loyaal zijn aan haar sporters?
Sport verbroedert, of zoals Bert Wagendorp mooi uiteenzet in Volkskrant bijlage Sir Edmund sportboeken voor sporthaters. 'Het zijn de verhalen over sport die ons verbinden. Sport zelf doet niets.' En precies die verhalen, daar ligt de kans voor adverteerders.
Op de Instagrampagina van nationale verbinder Ali B en op de Facebookpagina van TV programma De Nieuwe Maan is een verzameling steunbetuigingen aan het Marokkaanse elftal te vinden, waaronder die van Patrick Kluivert, Arie Boomsa en Humberto Tan.
Rood-groen feest
Creatief bureau Tosti Creative is in samenwerking met Leff het initiatief Oranje voor Marokko gestart. Op de website is een sjaaltje te verkrijgen waarmee je je steun aan het elftal kunt laten zien. De opbrengst van de sjaal gaat volledig naar een goed doel ter bevordering van integratie.
Ik voorspel dat als Marokko het een beetje goed doet deze ronde het niet lang duurt voordat tout hip Amsterdam in een Marokkaans voetbal T-shirt rondloopt. Dan zullen vooruitstrevende merken die een statement willen maken volgen en daarna kunnen de Heinekens en Calvés van deze wereld helemaal los met online inhakers of snel in elkaar geklust promotiemateriaal.
Hoe mooi zou het zijn om het tolerante Nederland weer eens te laten zien en het oranjefeest dit jaar rood-groen zou kleuren?
Eén tip voor marketeers: zorg dat de inhaak-content gecheckt wordt door een Nederlander van Marokkaanse afkomst om pijnlijke missers te voorkomen.
Laat mensen zelf kiezen voor wie ze zijn. Laat merken niet zo onverstandig zijn om te luisteren naar Nadine. Laat voetballers gewoon voetballen en zelf sympathie afdwingen. Door hun daden op het veld en hun verhalen daarbuiten.
Ik hoop overigens dat Sofyan Amrabat de winnende scoort tegen Spanje. Gewoon omdat hij een leuke vent is, en bij de juiste club speelt. Zo simpel is het ook nog eens een keer.