Onderzoekers van de Cornell University hebben met steun van Google en de National Science Foundation een algoritme ontwikkeld voor populaire tweets. Het algoritme kijkt en weegt onder meer woordconstructie, trefwoorden en andere elementen die ervoor zorgen dat een tweet populairder is dan andere.
Ze hebben hun bevindingen gebruikt voor een online tool Retweeted More waar mensen kunnen vergelijken welke tweets het beter gaan doen en vaker gedeeld gaan worden.
Elementen
Uit het Cornell-onderzoekers blijkt onder meer dat beleefd om een retweet vragen ook echt helpt, en dat taal toegespitst op de doelgroep tot betere resultaten leidt. Ook leesbaarheid en het vermijden van de 'eerste persoon' maken verschil.
Een nadeel van de tool is wel dat het algoritme te veel waarde hecht aan de lengte van een tweet. Soms maakt het toevoegen van een willekeurige extra woord een tweet '50% beter deelbaar', terwijl dat natuurlijk niet zo is. Tweeps moeten het dus ook blijven hebben van hun fingerspitzengefühl.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!