Media zijn het derde domein
Nog niet zo lang geleden was de tijd dat we wakker waren voornamelijk verdeeld tussen werk en thuis. Inmiddels is daar een nieuw domein bijgekomen: media. Want nu we tekst, muziek, video en menselijke interactie op elk moment tot onze beschikking hebben, zijn media een bestemming geworden waar we niet meer zonder kunnen. Media zijn het derde domein. Vanuit deze gedachte is het ook mogelijk de psychologie van Twitter te formuleren. Hoe vertaalt Twitter-gebruik zich naar de Piramide van Maslow?
Twitter volgens Maslow
In 1943 dacht Abraham Maslow na over wat mensen drijft en hoe de behoeften van de mens gestructureerd zijn. Dit resulteerde in de befaamde Piramide van Maslow. Beginnend bij de basisbehoefte tot aan de wens tot zelfverwezenlijking.
Basisbehoeften
De basisbehoeften zijn die behoeften die de mens in leven houden, zoals eten, drinken en slapen. Ook in het land van Twitter spelen deze een belangrijke rol. Dan gaat het over die dingen waar je in het echte leven mee bezig bent.
• Eten: “Lekker gebakken eitje gemaakt voor morgen tijdens de lunch.” (@dakegra)
• Drinken: “Heeft iemand wel eens opgemerkt hoe lekker koffie smaakt op maandagochtend?” (@simon barton)
• Slapen: “Ik voel me belabberd. Wil naar bed. Misschien even mijn ogen sluiten tijdens een conference call.” (@notsofocused)
Veiligheid en zekerheid
Een van de grote voordelen van Twitter is dat je informatie sneller dan ooit tot je beschikking kunt hebben. Via autoriteiten, lokale vrienden en andere nieuwsbronnen. Deze kennis verschaft je een gevoel van zekerheid die je anders niet zou hebben – zowel privé als in je werk. Een belangrijk deel krijg je via hyperlinks aangereikt. Maar ook info van je baas – wat doet hij op dit moment? – verschaft belangrijke informatie. Wil je uit? Dan kijk je gewoon wat er op dit moment speelt in je favoriete club. Op een ander niveau biedt Twitter ook zekerheid. Hoeveel volgers heb je. Hoe zorg je ervoor dat jij weet wat anderen niet weten? Of ... hoe verspil je zo weinig mogelijk tijd aan onzin?
• Delen van kennis: “Wow, goed artikel over merken ... http://bit.ly/JQZrb” (@jamieburdett)
• Op de hoogte blijven: “Het gaat goed hier. Veel werk gedaan en nieuwe design is aan het eind van de week klaar. Keep you posted.” (@pisceli)
• Populariteit: “Ik ben benieuwd hoeveel volgers ik de afgelopen tien minuten heb verzameld.” (@reynolds)
• Zekerheid: “Loop nu kantoor uit. Misschien wel voor het laatst. Maandag is d-day.” (@ursulaa)
Liefde/gemeenschapszin
In eerste instantie was het niet eens de bedoeling de @replies onderdeel te maken van Twitter. Nu zijn ze niet meer weg te denken. Ze zijn zelfs een primair deel van dat waar het in Twitter om gaat.. contact en dialoog. Bij Maslow gaat het hier om liefde en gemeenschapszin. Vertaald naar Twitter ... Je kunt deelnemen aan conversaties. Je kunt nieuwe volgers introduceren aan je publiek. Vragen stellen aan je helden. Of antwoord geven aan je fans. Daarnaast helpt het gebruik van Hashtags je een verbinding te zoeken met een bepaald onderwerp. Kijk maar hoe het werkt voor#search?q=%23followfriday" title=" #followfriday"> #followfriday.
• Conversaties: “@maythemstudios Die klootzakken zijn zo lui als een hond. Ben volgeboekt tot eind mei ...” (@kodespark)
• Introduceren “inokua @sheigh @EDF_InnovEx Welcome New Followers!” (@remyarteaga)
• Beantwoorden van vragen: “@jaxthatgirl heb je al een andere usb-poort geprobeerd?” (@styleit)
• Hashtagging “Ben killed Dumbledore. #lost” (@jkottke)
Bevestiging
Hoe hoger in de piramide, hoe meer het gaat om het masseren van het ego, aldus Maslow. Hoe veel mensen volgen je? Wie leest je blog? Nu de populariteit van Twitter is gestegen, wordt het aflezen van je status niet meer alleen gewogen door het aantal volgers. Minstens zo belangrijk is het aantal Re-Tweets. Daarnaast moet je uitkijken met het gedachteloos promoten van jezelf. Want niets is een belangrijkere reden tot “unfollow” dan het als een robot plaatsen van hyperlinks naar je eigen blog - oeps, doe ik dit zelf te vaak? Een goede manier om status te verkrijgen, is het brengen van nieuws, goed of slecht maakt niet uit. Jamie Krums, een maker van de foto van de neergestorte Airbus A320 verkreeg zo zijn faam en een paar duizend volgers in enkele dagen. Hij noemt zich nu: “The Miracle on the Hudson Photo Guy.”
Een waarschuwing van Maslow is hier wel op zijn plaats:“Inbalances at this level can result in low self-esteem or an inferiority complex. These people may seek fame or glory, which again depends on others. It may be noted, however, that many people with low self esteem will not be able to improve their view of themselves simply by receiving fame, glory extarnally, but must first accept themselves internally.” Dus onthoud: “... fix yourself first because 10.000 of followers won’t be able to do it for you!”
• Re-Tweeting: “RT Brilliant advice @MySpeakingCoach Speaker secret – “Always give your own speech: never give somebody else’s” Dr. Wayne W. Dyer” (@MediaCoach)
• Zelfpromotie: “New Blog Post: A day of Quality e-Commerce Online Talk Radio http://Turl.nl/a0vono” (@Trent T)
• Breaking news: http://Twitpic.com/135xa There’s a plane in the Hudson. I’m on the ferry going to pick up the people. Crazy (@jrkums)
• Het kopen van volgers: “The tweet to beat. Pay $3 per Twitter Follower: http://ping.fm/tlwsi” (@tferriss)
Zelfverwezenlijking
Bovenin de piramide gaat het om het benutten van je potentieel. In dit geval: hoe kan ik dat via Twitter bereiken? Tweets gaan dan vooral over Twitter zelf. Hoe kan ik Twitter beter gebruiken? Hoe maak ik een memorabele Twoosh? – de perfecte 140 karakters tweet. Of ... in vijf stappen naar Twitter-succes.
• Twooshing: “Voor de les begint dwing ik mezelf een Twoosh te schrijven. Makkelijker dan ik dacht.” (@acubsfan)
• Meta-Tweeting “Er wordt veel te veel ge-Twitterd over Twitter!” (@jryden)
• Betere Twitter Tweets: “De vijf stappen naar Twitter Succes: follow, reply, Re-Tweet, Share, Repeat” (@unmarketing)
Kortom: Twitter is verre van eendimensionaal. Twitter is hypertekstueel, multi-dialoog, socio-psychologisch en sneller dan snel als het gaat om nieuws. En dan is het nog maar een van de vele mediakanalen die we tot onze beschikking hebben. Nog even over de inhoud van deze post. Deze ben ik in zijn geheel schatplichtig aan Twitter. Media zijn het derde domein komt voort uit een Tweet van Marian Salzman. Twitter volgens Maslow kwam tot stand uit een Re-Tweet van haar: The Hierarchy of Tweets – Psychology of Twitter. Haar posts hebben mij als Twitter-nobody enorm geholpen het fenomeen beter te begrijpen. Een wijze les: leer over Twitter via Twitter ... en Molblog natuurlijk ;)!
Twitterlinks:
http://twitter.com/mariansalzman
http://twitter.com/wearewhatif
http://twitter.com/daanneleman
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!