Wat wordt het antwoord van Talpa Network op het historische Q-moment?

De nieuwe marktleider is Qmusic, Talpa Network is nu weer aan zet.

Ergens in Amsterdam (en veel thuiswerklocaties) is gisteren de champagne al vroeg ontkurkt. Want wat er al aan zat te komen, is nu realiteit: de nieuwe marktleider in 20-49 is Qmusic. En dat mag best een historisch moment genoemd worden.

Even het geheugen opfrissen: twee jaar geleden was Qmusic nog aan het opkrabbelen na voor hun lastige tijden en was het marktaandeel 4,7 procent lager dan Radio 538. Nu heeft men een voorsprong van 1,1 procent.  

In onderstaande grafiek is de ontwikkeling van het zenderaandeel (06.00-24.00 uur) van de laatste 10 jaar in de doelgroep 20-49 weergegeven.

2

Ook in de doelgroep 25-54 jaar is Qmusic nu Radio 538 voorbij en zit men nog 1 procent onder het zenderaandeel van marktleider NPO Radio 2.

Onthoofde Frank Dane

Opvallend: juist vorige week gaf programmadirecteur Menno de Boer van Radio 538 een interview waarin hij stelde dat Qmusic steeds meer op Radio538 is gaan lijken en sprak hij de ambitie uit ‘de zender nummer 1 houden’ (zie de reactie gisteren daarop van Dave Minneboo van Qmusic).

En saillant detail: de commercial met de ‘onthoofde’ Frank Dane die nu op de Talpa Network tv-zenders uitgezonden wordt, is bijna symbolisch te noemen.

We wachten in spanning af hoe het antwoord van Talpa Network zal zijn want overall was dit geen goede meetperiode voor hun zenders en het totale marktaandeel. Ze hebben al geschrapt in de programmakosten door op een aantal zenders in het weekend gepresenteerde programma’s te vervangen door non-stop muziek.

Nieuws- en actualiteitenzenders profiteren niet

In de vorige meting zagen wij al weinig effect van Covid-19 op de luistercijfers van nieuws- en actualiteitenzenders, ook in de nieuwe meting vertaalt de hogere luistertijd naar radio zich niet in stijging van de resultaten van deze specifieke zenders.

Integendeel, in alle leeftijdsgroepen loopt het zenderaandeel van BNR en NPORadio1 wat terug. Opvallend, omdat in een onderzoek van 16 april jl. wordt gesteld dat 32 procent van de respondenten aangegeven heeft in deze tijden meer naar nieuws- en informatiezenders te luisteren.

Evert Bronkhorst is strategy director Vizeum Netherlands

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie