Wat schreven we in 2009?
‘PCM verkoopt zijn dagbladen aan de Persgroep’. Het jaar daarvoor was het in feite al beklonken, in 2009 wisten we het zeker: na het debacle met durfinvesteerder Apax en een bankschuld van 120 miljoen euro komt PCM in handen van de Persgroep, een Belgische uitgever onder leiding van Christian van Thillo.
De overname stuit nog op licht verzet binnen het dagbladenconcern. Dat mag verder geen naam hebben en als de NMa – de voorloper van de ACM – in 2009 zijn goedkeuring uitspreekt, komen de dagbladen definitief in handen van de Belgen. Dat wil zeggen Het Parool, waar Van Thillo c.s. al een belang in hadden, de Volkskrant en Trouw. De Persgroep voegt ondertussen AD Nieuwsmedia toe, terwijl bij de deal hoort dat PCM de Wegener-titels en NRC van de hand moet doen.
Nederlandse dagbladen wederom in buitenlandse handen? Daar zijn zeker na het Apax-echec gemengde gevoelens over. ‘Het is van belang voor onze democratie en samenleving dat de kwaliteitskranten in Nederlandse handen blijven’, klinkt hier en daar. Anderen geloven in Van Thillo, die ‘stadskrant’ Het Parool weer winstgevend heeft gemaakt. Bovendien: de dagbladenbranche - en meer algemeen, de printsector - zit in zwaar weer door dalende advertentieopbrengsten en lagere oplages. Dat wordt het komende decennium alleen maar meer. Dan is een sterke eigenaar nodig met liefde voor dagbladen.
Wat is daarvan (niet) uitgekomen in 2019?
Degenen die positief waren over de kracht van de Persgroep hebben gelijk gekregen. Inmiddels is de Persgroep als DPG Media uitgegroeid tot de grootste uitgever in Nederland, die veel breder ‘uitgeeft’ dan alleen dagbladen en steeds weer op tijd schakelt in deze tijd van schaalvergroting en consolidatie. Degenen die zagen dat Nederlandse media (voor een groot deel) in buitenlandse handen terecht zouden komen hebben eveneens gelijk gekregen.
Wat verwachten we voor 2029?
De Nederlandse mediabranche is dan nog verder geconsolideerd. DPG Media heeft FD Mediagroep en een groot retailplatform overgenomen, heeft fors geïnvesteerd in digitale tv/video-diensten en is voor het grootste deel digitaal. De Nederlandse dagbladtitels hebben het decennium gewoon overleefd en DPG Media draait mee in een markt die beheerst wordt door Google, Facebook, Amazon en Alibaba.
Ook in deze miniserie:
Wat voorspelden we in 2009 over gezichtsherkenning in buitenreclame nu? - Back to the Future I
Wat voorspelden we in 2009 over reclamebureaus nu? Back to the Future II
Wat voorspelden we in 2009 over de bankconsument van nu? - Back to the Future III